Firma niemiecka wystawiła nam w styczniu fakturę za naprawę urządzenia dokonaną u naszego klienta. W lutym okazało się, że wykonana usługa przekracza zakres gwarancji, w związku z czym zgodnie z wcześniejszymi uzgodnieniami kosztami naprawy powinien być obciążony bezpośrednio klient. W marcu firma świadcząca usługę wystawiła fakturę stornującą fakturę ze stycznia. W jakim miesiącu musimy rozliczyć korektę?

Fakturę korygującą należy ująć w rozliczeniu za miesiąc jej otrzymania.

Zgodnie z § 16 ust. 5 rozporządzenia ministra finansów z 25 maja 2005 r. (DzU nr 95, poz. 798 ze zm.) nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał. Zatem dla określenia miesiąca, w którym należy rozliczyć fakturę korygującą, istotna jest data jej otrzymania przez nabywcę.

Z treści pytania wynika, że usługę wykonała firma niemiecka. Nie jest więc wykluczone, że faktura korygująca dotyczy importu usług. Zasadniczo jednak nie ma to wpływu na konkluzję odpowiedzi. Przytoczony bowiem § 16 ust. 5 ma także odpowiednie zastosowanie do faktur wewnętrznych wystawianych m.in. przy imporcie usług (§ 25 ust. 1 rozporządzenia).

Autor jest współpracownikiem Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska