Spółdzielnia (podatnik VAT) chce wprowadzić w placówkach handlowych sprzedaż produktów rolnych (marchew, ziemniaki, kapusta, cebula). Są one kupowane na giełdzie rolno-towarowej od rolnika. Nie jest on tzw. rolnikiem ryczałtowym, płaci natomiast podatek rolny. Jaki dokument powinien być sporządzony przy zakupie?

- pyta czytelnik DF.

Zakup produktów rolnych powinien być udokumentowany rachunkiem. Sprzedawca prowadzi działalność rolniczą, jeśli nie jest jednak czynnym podatnikiem VAT, nie wystawia faktur VAT. Jeśli nie jest rolnikiem ryczałtowym, to nabywca produktów nie może wystawiać faktur VAT RR. Pozostaje więc rachunek, o którym mówi art. 87 § 1 ordynacji podatkowej. Obowiązek jego wystawienia nie dotyczy rolników sprzedających produkty roślinne i zwierzęce pochodzące z własnej uprawy lub hodowli, nieprzerobione sposobem przemysłowym, chyba że sprzedaż jest dokonywana w ich odrębnych, stałych miejscach sprzedaży, poza obrębem uprawy lub hodowli (art. 87 § 2 ordynacji podatkowej). Jak wynika z pytania, spółdzielnia kupuje produkty od rolnika na giełdzie rolno-towarowej. Jest to odrębne, stałe miejsce sprzedaży znajdujące się poza obrębem uprawy lub hodowli. Tak więc rolnik powinien wystawić rachunek za sprzedawane przez siebie produkty.