Czy mam możliwość wrzucenia w koszty opłaty za zarejestrowanie mojej firmy jako podatnika VAT? Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Na VAT musiałem się zarejestrować na dzień przed faktycznym rozpoczęciem działalności - czyli dzień przed uzyskaniem pierwszego dochodu.

TAK

Wydatek ten został bowiem poniesiony w związku z działalnością gospodarczą. Kosztami uzyskania przychodów - zgodnie z definicją zawartą w art. 22 ust. 1 updof - są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23. Bez zarejestrowania się jako czyny podatnik VAT czytelnik nie mógłby prawidłowo rozliczać się z fiskusem z podatku związanego z prowadzeniem tej działalności. Nie ma tu znaczenia, że koszt ten poniósł jeszcze przed uzyskaniem jakiegokolwiek przychodu. Organy podatkowe również nie kwestionują takich wydatków. W piśmie z 13 grudnia 2006 r. (1434/DD1/415/31P/06/TK) Urząd Skarbowy Warszawa-Praga stwierdził, że opłaty poniesione na uruchomienie źródła przychodu, jak koszty wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, opłata skarbowa związana ze zgłoszeniem obowiązku w VAT - spełniają te warunki i są kosztami uzyskania przychodu.