Aktualizacja: 30.11.2020 16:15 Publikacja: 30.11.2020 16:15
Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki
Obowiązujące od 2017 roku znowelizowane przepisy o zwolnieniu infrastruktury kolejowej z podatku od nieruchomości spotkały się z dużym zainteresowaniem przedsiębiorców korzystających w swojej działalności gospodarczej z transportu kolejowego. Przepis w tym kształcie budził wiele wątpliwości wśród organów podatkowych – zarówno sam zakres zwolnienia (m.in. czy zwolnieniu podlegają całe działki ewidencyjne czy tylko ta ich część, na której znajduje się infrastruktura kolejowa) jak również fakt, czy prywatna infrastruktura kolejowa jest także zwolniona z podatku od nieruchomości. Sprawy te znalazły swój finał w sądach administracyjnych, które jednogłośnie poparły korzystne rozumienie tych przepisów dla podatników. Trudno się zatem dziwić, że samorządowcy zwrócili się z prośbą o ich zmianę, skoro fiskalne skutki wprost uderzają w gminną kasę. W efekcie wspomnianych apeli samorządowców powstał senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z 28 października 2020 r. (Druk nr 247; Projekt), który istotnie zmienia założenia tego zwolnienia. Czy rzeczywiście konieczna jest zmiana zasad jego obowiązywania? By odpowiedzieć na to pytanie warto spojrzeć na sprawę z szerszej perspektywy.
Inwestycje w e-fakturowanie czy JPK_CIT są kosztowne, ale przyczynią się do ogólnego unowocześnienia firm i urzę...
Wydatki na wyżywienie, ubranie, mieszkanie, zdrowie, wypoczynek i rekreację czy szerzej na utrzymanie osoby fizy...
Po rozpoczęciu i zakończeniu kontroli celno-skarbowej firma będzie mogła złożyć nie tylko korektę, ale także pie...
Zagraniczny fundusz inwestycyjny będzie mógł być zwolniony z CIT także wtedy, gdy jest zarządzany wewnętrznie, c...
Przedsiębiorca będzie musiał zarejestrować się jako VAT-owiec i płacić podatek po przekroczeniu 240 tys. zł rocz...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas