Aktualizacja: 25.07.2018 06:50 Publikacja: 25.07.2018 06:50
Foto: 123RF
Czytaj także: Świadczenia pracownicze to nie tylko odzież i napoje
Świadczenia socjalne, służące zaspakajaniu określonych potrzeb pracowników i ich rodzin, mogą wynikać zarówno z kodeksu pracy (mają wówczas charakter fakultatywny, uzależniony od posiadanych przez pracodawcę możliwości i warunków, a zasady ich przyznawania wyznaczają wewnętrzne regulaminy firmowe), jak i ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (cechuje je wtedy obligatoryjny charakter). W tym drugim przypadku, na pracodawcach – zatrudniających według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty – ciąży formalny obowiązek tworzenia zakładowych funduszy świadczeń socjalnych (zfśs). Pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą tworzyć ww. fundusz (na zasadzie dobrowolności) lub też alternatywnie – wypłacać świadczenie urlopowe. Z tym, że jeżeli liczba pracowników wynosi co najmniej 20 i mniej niż 50 w przeliczeniu na pełne etaty, fundusz tworzony jest na wniosek zakładowej organizacji związkowej (art. 3 ust. 1c i 3 ustawy o zfśs). Pracodawcy zobligowani do tworzenia zfśs mogą tego obowiązku uniknąć poprzez zamieszczenie odpowiednich zapisów o nietworzeniu przedmiotowego funduszu w zawartym ze związkami zawodowymi układzie zbiorowym pracy lub – w razie braku objęcia pracowników układem zbiorowym pracy – regulaminie wynagradzania. Jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, postanowienia regulaminu wynagradzania w sprawie nietworzenia funduszu wymagają uzgodnienia z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.
W świetle projektowanych zmian Ministerstwo Finansów zdecydowało się na wprowadzenie definicji trwałego związania obiektu z gruntem, która jest zdecydowanie szersza, niż cywilistyczne rozumienie tego terminu.
Pracodawca musi poinformować skarbówkę, ile zarobili jego pracownicy. Robi to na formularzu PIT-11. Czas na wysyłkę informacji do urzędu skarbowego ma do 31 stycznia. Natomiast 28 lutego jest ostatni dzień na przekazanie PIT-11 pracownikom.
Do końca marca osoby prawne, które w ubiegłym roku poniosły straty albo wykazały rentowność poniżej 2 proc., powinny zapłacić podatek zwany minimalnym. To zupełnie inna danina niż globalna, o podobnej nazwie.
Następcy prawni osoby trzeciej, np. prezesa czy członka zarząd spółki, na którą fiskus przeniósł odpowiedzialność za podatki, nie odpowiadają już za ten dług.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatków na mocne trunki. Skarbówka twierdzi, że można prowadzić biznes bez alkoholu. Nawet jak lubią go nasi kontrahenci.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
• Czas na PIT-11. Dwa ważne terminy dla pracodawców • Sąd o podatkowych skutkach sprzedaży nieruchomości wykorzystywanej wcześniej firmie • Mocne trunki na firmowej imprezie. Fiskus ma swoje zdanie • Małe firmy mogą już starać się o nowe zwolnienie z VAT • Czy są chętni na kasowy PIT? • Przedsiębiorcy rozliczą pierwsze wakacje składkowe ZUS. Jak to zrobić?Przykra wiadomość z ZUS dla przedsiębiorców. Nie wszystko jednak stracone • Działalność nierejestrowana bez składek? Jest interpretacja ZUS • Rząd wycofuje się oskładkowania zleceń • Biznes czuje się oszukany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej • Ważne terminy na ten tydzień
Skarbówka potwierdza, że przedsiębiorca prowadzący działalność w domu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na jego nabycie.
Następcy prawni osoby trzeciej, np. prezesa czy członka zarząd spółki, na którą fiskus przeniósł odpowiedzialność za podatki, nie odpowiadają już za ten dług.
Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatków na mocne trunki. Skarbówka twierdzi, że można prowadzić biznes bez alkoholu. Nawet jak lubią go nasi kontrahenci.
Obowiązek utworzenia funduszu socjalnego (zfśs) zależy od stanu zatrudnienia. Ale pracodawca może zwolnić się z tego obowiązku, chyba że należy do sektora budżetowego.
Małe firmy działające równocześnie w Polsce i w innych krajach UE mogą już zgłaszać się do procedury zwolnienia z VAT za granicą. To korzystne rozwiązanie zwłaszcza dla firm z pogranicza zachodniego i południowego.
Można odliczyć VAT od towaru udostępnionego nieodpłatnie podwykonawcy. Warunkami są: ograniczenie udostępnienia do niezbędnego minimum, cenotwórczy charakter nabyć i możliwość zbadania przez fiskusa spełnienia materialnych przesłanek odliczenia.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas