Aktualizacja: 15.01.2025 05:25 Publikacja: 07.09.2021 11:00
Rażąco niska cena to często problem przy zamówieniach na roboty budowlane.
Foto: pabisiak
Ustawa Prawo zamówień publicznych, choć posługuje się pojęciem ,,rażąco niska cena” nie precyzuje jego znaczenia. Żeby zrozumieć istotę tego pojęcia, można posiłkować się orzecznictwem sądowym.
Za nami kilkanaście miesięcy, podczas których praca zdana stała się standardem. Okazuje się jednak, że doświadczenia tego okresu nie wpłynęły pozytywnie na zarządzających firmami na ocenę home office.
40 proc. pracowników biurowych planuje się zaszczepić, a 23 proc. już jest zaszczepiona.
Ministerstwo Finansów chce obniżyć część stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, aby ta forma opodatkowania zyskała na popularności. Z kolei już 1 stycznia 2022 r. nowi podatnicy nie będą mogli wybrać opodatkowania kartą podatkową.
Ustawa o podatku VAT określa, jakie podmioty mogą skorzystać z podmiotowego i przedmiotowego zwolnienia z VAT. Preferencja ta dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT przychodów ze sprzedaży. Aby móc skorzystać ze zwolnienia trzeba spełnić pewne warunki.
Sankcje nakładane są na podatnika, który popełnił błąd w rozliczeniu podatku VAT, poprzez zwiększenie nadwyżki lub zmniejszenie wysokości zobowiązania podatkowego. Dodatkowe zobowiązanie podatkowe może zostać nałożone w różnej wysokości w zależności od przewinienia, które popełniono.
Długość okresów wykluczenia wskazuje art. 111 prawa zamówień publicznych. Kontrowersje budzi termin, od którego liczy się wykluczenie.
Przedsiębiorcy, dążąc do dywersyfikacji swoich przychodów, zazwyczaj podejmują współpracę z sektorem prywatnym. Nie dostrzegają często potencjału, który leży w różnych formach współpracy z sektorem publicznym. Tymczasem, styk biznesu i sfery publicznej to znacznie więcej niż zamówienia publiczne.
Wyjaśnienie oferty w zamówieniach publicznych to kluczowy instrument prawny, umożliwiający zamawiającemu doprecyzowanie niejasnych elementów złożonej oferty. Choć jest często wykorzystywany, wiele podmiotów stosuje go nieprawidłowo. Jak zatem prawidłowo korzystać z tej instytucji?
Restrukturyzacja wykonawcy zamówienia publicznego nie musi oznaczać problemów z realizacją kontraktu. Kluczowe jest jednak przestrzeganie przepisów dotyczących zmiany wykonawcy. Nowy podmiot musi spełniać wszystkie warunki pierwotnego postępowania, a zmiana nie może prowadzić do istotnej modyfikacji umowy.
Utarte praktyki nie zawsze zapewniają bezpieczeństwo zamawiającego. Warto określić zabezpieczenie należytego wykonania umowy świadomie, oraz wymagać jego wniesienia przed zawarciem umowy.
Z uwagi na brak ustawowego wskazania na ostateczny moment, w którym wykonawcy zobowiązani są podjąć działania zmierzające do wykazania swojej rzetelności oraz przedstawić w tym zakresie stosowne dowody zamawiającemu, Krajowa Izba Odwoławcza wypracowała jednolitą linię orzeczniczą w tym zakresie.
Zamówienia publiczne na rynku IT ze względu na jego specyfikę nie są łatwe. Jak się do tego przygotować?
Wystąpienie przesłanek wykluczenia nie przesądza o wykluczeniu wykonawcy z postępowania o zamówienie publiczne. Przed podjęciem takiej decyzji zamawiający powinien przeprowadzić tzw. dwustopniowy „test proporcjonalności”.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas