Posiadanie planu sukcesji pokoleniowej było do niedawna domeną jedynie najbardziej innowacyjnych, a jednocześnie świadomych powagi problemu przedsiębiorców. Nic dziwnego, że konstytucje rodzinne nie cieszyły się dużą popularnością, skoro ich przygotowanie łączyło się z koniecznością wyobrażenia sobie siebie jako beneficjenta, ale już nie decydenta rodzinnego biznesu, a także podjęcia trudnych decyzji o efektywnym przekazaniu władzy i obowiązków w firmie młodszemu pokoleniu.
Obecnie podejście przedsiębiorców do planów sukcesji ulega stopniowej zmianie. Nieuchronność zmiany pokoleniowej nie budzi już tak wielu negatywnych emocji. Coraz wyraźniej dominuje natomiast chęć spokojnego, przemyślanego przygotowania siebie, rodziny i firmy na przekazanie sterów młodszemu pokoleniu. To dobry moment, aby się zastanowić, czy warto zainwestować w przygotowanie konstytucji firmy rodzinnej, która nie tylko uporządkuje dotychczas obowiązujące zasady wywodzące się z wartości wyznawanych przez rodzinę, ale również pozwoli na wypracowanie odpowiedniego dla danej firmy modelu przekazania zarządzania przedsiębiorstwem i utrzymania jego działalności przez kolejne pokolenia rodziny przedsiębiorców.