Reguły handlowe Incoterms: Kiedy sprzedający płaci za podróż statkiem

Jeżeli strony kontraktu postanowią wprowadzić do umowy formułę CFR, to kosztami transportu obarczają sprzedającego. Na jego barkach zostawiają także organizację tego procesu. Jednak ryzyko utraty lub uszkodzenia ładunku spoczywa na kupującym od chwili, gdy towar znajdzie się na pokładzie.

Publikacja: 30.06.2017 06:00

Reguły handlowe Incoterms: Kiedy sprzedający płaci za podróż statkiem

Foto: www.sxc.hu

W dotychczasowych artykułach poświęconych regułom handlowym Incoterms 2010 omówiliśmy formuły: EXW, FCA, CPT, CIP, FAS oraz FOB. Te dwie ostatnie wiązały się z wykorzystaniem transportu wodnego (morskiego, śródlądowego). FAS (Free Alongside Ship) oznacza – po stronie sprzedającego - obowiązek dostarczenia towaru do przewoźnika i pozostawienia go, gotowego do załadunku, wzdłuż burty statku. Do tego miejsca sprzedający (eksporter) płaci rachunki związane z transportem i ponosi ryzyko. W przypadku formuły FOB (Free On Board) obowiązki sprzedającego idą troszeczkę dalej, ponieważ na swój koszt i własne ryzyko jest on zobowiązany do dokonania załadunku na statek. Wchwili, gdy ładunek znajdzie się na pokładzie, ryzyko utraty lub uszkodzenia przechodzi na kupującego.

Pozostało 84% artykułu

Świąteczna oferta

PRO.RP.PL za 39 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo w firmie
"Rzeczpospolita" znów liderem w kwestii własności intelektualnej
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Prawo w firmie
Należyta staranność to nie bat na przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką