Reguły handlowe Incoterms: Kiedy sprzedający płaci za podróż statkiem

Jeżeli strony kontraktu postanowią wprowadzić do umowy formułę CFR, to kosztami transportu obarczają sprzedającego. Na jego barkach zostawiają także organizację tego procesu. Jednak ryzyko utraty lub uszkodzenia ładunku spoczywa na kupującym od chwili, gdy towar znajdzie się na pokładzie.

Publikacja: 30.06.2017 06:00

Reguły handlowe Incoterms: Kiedy sprzedający płaci za podróż statkiem

Foto: www.sxc.hu

W dotychczasowych artykułach poświęconych regułom handlowym Incoterms 2010 omówiliśmy formuły: EXW, FCA, CPT, CIP, FAS oraz FOB. Te dwie ostatnie wiązały się z wykorzystaniem transportu wodnego (morskiego, śródlądowego). FAS (Free Alongside Ship) oznacza – po stronie sprzedającego - obowiązek dostarczenia towaru do przewoźnika i pozostawienia go, gotowego do załadunku, wzdłuż burty statku. Do tego miejsca sprzedający (eksporter) płaci rachunki związane z transportem i ponosi ryzyko. W przypadku formuły FOB (Free On Board) obowiązki sprzedającego idą troszeczkę dalej, ponieważ na swój koszt i własne ryzyko jest on zobowiązany do dokonania załadunku na statek. Wchwili, gdy ładunek znajdzie się na pokładzie, ryzyko utraty lub uszkodzenia przechodzi na kupującego.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Reklama
Reklama