Reklama

Jak korzystać ze złotych spadochronów - Jerzy Kowalski o wrogich przejęciach

Jeśli chcesz pokoju, to szykuj się do wojny. Czasami o tej zasadzie nie powinni zapominać nawet... akcjonariusze spółek akcyjnych.

Publikacja: 04.11.2016 01:00

Jerzy Kowalski

Jerzy Kowalski

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała Waldemar Kompała

To oni i ich firmy bywają coraz częściej narażeni na wrogie przejęcia, czyli czynności zmierzające do przejęcia kontroli nad spółką, wbrew woli jej organów zarządzających. W takich sytuacjach powstaje pytanie: jak bronić się przed zagrożeniem. Czy trzeba się od razu poddać, czy można i czy warto stawiać opór? Ogólna zasada jest prosta – każdej akcji odpowiada jeden głos podczas walnego zgromadzenia. Pozostaje więc stoczyć bitwy na akcje. Jednak życie i statuty spółek pozwalają na bardziej wysublimowane i wyrafinowane działania. Spółkowy prawnik ma do dyspozycji pokaźny katalog środów zaradczych i obronnych, by nie dopuścić, bądź maksymalnie ograniczyć wrogie przejęcie. Mogą to być na przykład: akcje uprzywilejowane co do głosu, ograniczenia dla akcjonariusza lub liczby praw głosu, klauzule superwiększości, konieczność bezwzględnej większości, ograniczenia odwołalności zarządu i rady nadzorczej, utrudnienia w majoryzacji.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Zamówienia publiczne nie dla firm z Chin czy Turcji. Nowe prawo już obowiązuje
Prawo w firmie
Więcej zamówień z wolnej ręki. Zmiany w zamówieniach publicznych
Prawo w firmie
Czy skargę do sądu na decyzję skarbówki można złożyć przez e-Doręczenia?
Prawo w firmie
AI Act. Zaczęła obowiązywać jedna z najbardziej kontrowersyjnych części rozporządzenia
Prawo w firmie
Nowa ustawa sankcyjna nie pozwoli spryciarzom na zakazany handel z Rosji
Reklama
Reklama
Reklama