Właściciel hotelu nie może swojej odpowiedzialności ograniczyć ani wyłączyć, zawierając z klientem umowę, w której stwierdzi, że za rzeczy gościa nie odpowiada, jak też przez ogłoszenie w recepcji.
– Wszelkie szyldy, informatory, regulaminy zawierające sformułowania typu „hotel nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy wniesione..." nie wywołują skutków prawnych. Każdy prowadzący hotel lub pensjonat odpowiada za rzeczy wniesione do nich przez gości – podkreśla Jacek Chojnacki z Concordia Ubezpieczenia.
Jednak hotel nie odpowiada za szkodę poniesioną przez gościa w pewnych przypadkach.
Przykład
Hotelarz nie odpowie za ukradziony z pokoju bagaż gościa, który ponosi wyłączną winę za powstałą szkodę. Gość pozostawił otwarte okna na parterze w pokoju hotelowym oraz nie zamknął drzwi na klucz i wyszedł z pokoju.
Odpowiedzialność materialna hotelarza za szkody spowodowane utratą lub uszkodzeniem rzeczy, nawet kosztowności, wniesionych przez gości jest ograniczona. W stosunku do jednego gościa nie może przekroczyć kwoty równej stukrotnej cenie wynajęcia pokoju, liczonej za jedną dobę. Odpowiedzialność za jedną rzecz nie może przekroczyć wysokości 50-krotnej należności za zakwaterowanie liczonej za dobę.
Podane limity finansowe nie mają zastosowania, gdy hotelarz przyjął rzeczy na przechowanie albo odmówił ich przyjęcia, mimo że był do tego zobowiązany, oraz kiedy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa jego bądź osoby u niego zatrudnionej.
Regulacje te odnoszą się jedynie do odpowiedzialności za rzeczy wniesione do hoteli przez osoby korzystające z ich usług. Odpowiedzialność za inne szkody oparta jest już na zasadach ogólnych kodeksu cywilnego.
Hotelarz może również ponosić odpowiedzialność za określone rzeczy przekazane przez gościa hotelowego na przechowanie (w sejfach). W tym przypadku odpowiedzialność cywilna hotelarza wynika z umowy przechowania i przepisów kodeksu cywilnego regulujących umowę przechowania.
Kupując polisę ubezpieczenia OC, hotel czy pensjonat może przenieść na ubezpieczyciela ciężar odpowiedzialności za wyrządzone przez siebie szkody. Ubezpieczyciel przejmie od właściciela hotelu odpowiedzialność zarówno z reżimu deliktowego, czyli pokrycie typowej szkody związanej np. z upadkiem gościa na śliskiej podłodze, jak i odpowiedzialność kontraktową, w ramach której mieszczą się szkody związane ze zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą rzeczy wniesionych przez gościa do hotelu, w tym pozostawione pod dozorem hotelu.
Podstawowy zakres tego ubezpieczenia zapewnia pokrycie kosztów obrony prawnej oraz wypłatę odszkodowań z tytułu OC. Ubzpieczyciel ponosi odpowiedzialność za skutki szkód w tych samych granicach co ubezpieczony hotel. Dodatkowo może ograniczyć listę ewentualnych wyłączeń. Do głównych wyłączeń stosowanych przez ubezpieczycieli należą szkody wyrządzone umyślnie, czyste straty finansowe, szkody wyrządzone osobom bliskim, spowodowane pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających, szkody związane z działaniami wojennymi, zamieszkami społecznymi, aktami terroryzmu, wandalizmu czy też szkody w wartościach pieniężnych, dziełach sztuki, zbiorach o wartości kolekcjonerskiej.
Polisę powinny mieć nie tylko duże hotele, ale i niewielkie pensjonaty, a poziom ochrony, czyli wysokość sumy gwarancyjnej, do której ubezpieczyciel pokryje szkodę, powinien być uzależniony od wielkości hotelu.
– W przypadku małych podmiotów nie są konieczne wielomilionowe limity odpowiedzialności, nie powinien to być też limit iluzoryczny, który w przypadku szkody będzie niewystarczający – radzi Bożena Urbaniak z AIG. – W przypadku tych podmiotów przy doborze ubezpieczenia OC powinno się zwracać uwagę przede wszystkim na szkody osobowe.
To właśnie one generują najwyższe odszkodowania ponoszone przez hotelarzy.
– Dlatego zastanawiając się nad wysokością limitu w polisie, warto sobie uświadomić, jakie mogą być roszczenia gości z tytułu szkód na osobie w przypadku niespodziewanego, niebezpiecznego zdarzenia, np. pożaru czy wycieku gazu – dodaje Bożena Urbaniak.
Ważnym składnikiem ochrony dla właścicieli hoteli, pensjonatów i gospodarstw agroturystycznych jest także OC za mienie ruchome przekazane przez gości na przechowanie. Chodzi o przedmioty pozostawione w skrytkach lub sejfach (biżuterię, gotówkę, papiery wartościowe), rzeczy w szatni, a także samochody na parkingach.
– Warto, by przedsiębiorca zwrócił uwagę, w jakim zakresie polisa chroni mienie powierzone i czy nie obowiązują w niej ewentualne podlimity ograniczające odszkodowania za utratę mienia – tłumaczy Bożena Urbaniak.
W praktyce przydatne są również rozszerzenia ochrony. Mogą one objąć np.:
- uszkodzenia pojazdów na parkingu z winy hotelu,
- mienie powierzone przez gości, w tym wartości pieniężne, dokumenty w sejfach oraz skrytkach,
- szkody wyrządzone przez podwykonawców,
- szkody wyrządzane przez produkt w gastronomiczny,
- szkody związane z wynajmem sprzętu rekreacyjno-sportowego.
Nowością jest możliwość odrębnego zabezpieczenia odpowiedzialności związanej z przechowywaniem danych osobowych klientów, a także z udostępnianiem gościom hotelowym sieci Wi-Fi. Większość polis zawiera wyłączenie szkód spowodowanych przez ataki hakerskie oraz wirusy komputerowe. Są już jednak ubezpieczenia, które umożliwiają ochronę również w takich sytuacjach.
—Regina Skibińska