Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów branża wynajmu długoterminowego wzrosła w trzecim kwartale o ponad 10 proc.; co trzeci z nowych samochodów zakupionych przez firmy znajduje się pod opieką firm sektora wynajmu i zarządzania. W całym roku przedsiębiorstwa tego sektora kupiły prawie 40 tys. samochodów, co oznacza skumulowany 6,5-procentowy wzrost. Łączna flota aut branży wynajmu samochodowego liczy ponad 143,1 tys. samochodów. – Polski rynek upodabnia się do bardziej rozwiniętych pod tym względem krajów Europy Zachodniej, gdzie użytkowanych jest w ten sposób nawet 70–80 proc. samochodów firmowych – porównuje prezes PZWLP Marek Małachowski. Przyznaje, że polski rynek wynajmu długoterminowego jest młody w porównaniu z państwami Europy Zachodniej, jednak 10-procentowe zwyżki powodują, że szybko się rozwija i coraz popularniejsze stają się bardziej zaawansowane formy usług. – Przedsiębiorstwa z branży CFM umożliwiają nie tylko sfinansowanie zakupu auta firmowego, ale także uwolnienie firmy od czynności związanych z obsługą floty jak rejestracje, przeglądy, ubezpieczenia, likwidacja szkód komunikacyjnych, naprawy czy zarządzanie wymianą opon – wymienia Małachowski.
Najpopularniejszą formą pozostaje leasing operacyjny z pełną obsługą (Full Service Leasing), który stanowi 77 proc. floty. Leasing z serwisem (LS) to 13 proc., natomiast w wyłącznym zarządzaniu (FM) znajduje się 10 proc. floty.
W trzecim kwartale wg danych SAMAR firmy kupiły 44,5 tys. samochodów, natomiast przedsiębiorstwa z branży CFM zakupiły 13,7 tys., co oznacza, że zdobyły jedną trzecią rynku nowych aut.
—rp
Daniel Trzaskowski, dyrektor sprzedaży flotowej Volkswagen Leasing
W zestawieniu wyników PZWLP po III kwartale br. warto zwrócić uwagę na kategorię „Wyłączne zarządzanie", która w ciągu roku zyskała ponad 36 proc. W liczbach bezwzględnych nie jest to imponujący wynik (wzrost o ok. 3500 aut r./r.), ale wskazuje on na rosnącą grupę małych firm
i mikroprzedsiębiorstw korzystających z produktów CFM. Główną przyczyną tego wzrostu jest bardzo szybko rozwijająca się sprzedaż pakietów serwisowych Volkswagen Leasing, szczególnie wśród firm z sektora MSP. Wobec tego produktu mamy bardzo ambitne plany, więc w najbliższych kwartałach powinna się utrzymać wysoka dynamika wzrostu sprzedaży.