Przedsiębiorca, ubezpieczając majątek lub odpowiedzialność cywilną swojej firmy, może dokupić liczne dodatkowe miniprodukty, oferowane przez ubezpieczycieli jako rozszerzenie podstawowego zakresu polisy. Wśród nich są ubezpieczenia zapewniające pomoc w przypadku problemów z fiskusem.
Rozbieżne interpretacje wydawane przez poszczególne urzędy i izby skarbowe z zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego oraz niejednorodne orzecznictwo sądów nie zapewniają podatnikowi pewności, że odprowadził podatek właściwie i na czas. W każdym przypadku, nawet jeżeli korzysta z usług księgowego, to na przedsiębiorcy – podatniku ciąży odpowiedzialność za prawidłowe rozliczenie się z fiskusem. To on będzie ponosił konsekwencje w przypadku stwierdzenia uchybień w rozliczeniu podatkowym.
– Zlecenie rozliczeń profesjonalistom nie zwalnia zlecającego z odpowiedzialności podatkowej za niewłaściwe rozliczenia – wyjaśnia Anna Zielińska, zastępca dyrektora Biura w Warszawie STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. – Jednak podmiot poszkodowany może skierować do profesjonalistów roszczenie o wypłatę odszkodowania, jeśli poniósł szkodę wskutek wykrytych nieprawidłowości.
To jest jednak odrębna sprawa. Niezależnie od tego, znalezienie przez kontrolę skarbową nieprawidłowości, powstałych chociażby na skutek rozbieżnych interpretacji organów podatkowych, zwykle ma przykre konsekwencje dla przedsiębiorcy – dodaje dyrektor.
W przypadku ?kontroli skarbowej
W sporach z fiskusem podatnik ogranicza swoje szanse na sukces, jeśli nie korzysta z pomocy fachowców, gdyż mało kto ma wiedzę pozwalającą na skuteczne bronienie swoich racji.
Na rynku można znaleźć oferty, które zapewniają ochronę ubezpieczeniową na wypadek problemów z fiskusem, ciekawe produkty dla firm z sektora MSP oferują Allianz i Proama. Warunki ubezpieczenia zależą od zawartej umowy, a określone są w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU). Oczywiście posiadanie ubezpieczenia i zgłoszenie ewentualnego zdarzenia ubezpieczeniowego nie zwalnia przedsiębiorcy z przestrzegania litery prawa ani z obowiązków wobec innych podmiotów i instytucji państwowych.
Co w pakiecie
Generalnie w przypadku powstania problemów podatkowych przedsiębiorca może otrzymać pomoc polegającą na:
-?telefonicznej asyście prawnej, w ramach której otrzyma informację o podatkach, terminach i stawkach podatkowych, a w razie potrzeby przedsiębiorcy zostaną dostarczone interpretacje ?z zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego wydawane przez urzędy ?i izby skarbowe,
-?pomocy doradcy podatkowego – po rozpoczęciu sprawy podatkowej – czyli po otrzymaniu przez ubezpieczonego zawiadomienia o przeprowadzeniu kontroli skarbowej,
-?podatkowej pomocy prawnej – po wydaniu przez organ administracji decyzji lub postanowienia nieuwzględniającego lub godzącego w interes prawny ubezpieczonego albo złożeniu przez ubezpieczonego wniosku o wydanie takiej decyzji lub postanowienia.
Przykładowa pomoc doradcy podatkowego to np: sporządzanie zastrzeżeń i wyjaśnień do protokołu kontroli, sprzeciwu wobec podjęcia i wykonywania przez organy kontroli czynności z naruszeniem przepisów prawa, sporządzanie skarg, zażaleń, odwołań – z pomocy tej można korzystać już na etapie przygotowywania się przedsiębiorcy do kontroli.
Natomiast pomoc prawna może polegać na usługach doradcy podatkowego na etapie postępowania przedsądowego, pokryciu wynagrodzenia adwokata lub radcy prawnego z tytułu zastępstwa procesowego w postępowaniu sądowym, zapłaceniu kosztów tłumaczy, przysięgłych, świadków, biegłych i innych osób wynikających z postępowania sądowego.
Towarzystwo nie pokryje oczywiście przedstawionych wyżej kosztów w nieograniczonej wysokości, ale tylko do sumy ubezpieczenia określonej w umowie. Polisa nie zwalnia też z zobowiązań nałożonych przez organy państwowe. Zakład ubezpieczeń nie zapłaci więc podatków, odszkodowań, grzywien, kar, odsetek, które musi ponieść ubezpieczony przedsiębiorca.
Wyłączenia odpowiedzialności
Nie w każdej sytuacji przedsiębiorca otrzyma ochronę od ubezpieczyciela. W sprawach bez szans, kiedy przedsiębiorca nie ma racji albo gdy świadomie wprowadzał w błąd organy skarbowe, na pomoc ubezpieczyciela nie może liczyć.
– Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje jedynie sprawy, w których obrona interesów prawnych ubezpieczonego jest celowa. Oznacza to, że istnieje realna szansa korzystnego dla ubezpieczonego załatwienia sprawy zgodnie z przepisami, natomiast koszty obrony interesów prawnych nie pozostają w rażącej dysproporcji do zamierzonego celu, który chce osiągnąć ubezpieczony, tj. nie przekraczają 150 proc. wartości przedmiotu sporu, natomiast w razie jego braku, wysokości potencjalnej szkody lub wartości uzasadnionego interesu prawnego – wyjaśnia Jakub Śliwiński, kierownik ds. ubezpieczeń dla MSP w Proama.
Jeśli przedsiębiorca świadomie wprowadzał w błąd organy skarbowe, to nie otrzyma pomocy ubezpieczyciela
Ubezpieczyciele limitują też liczbę sporów podatkowych objętych ochroną albo liczbę dostępnych w ramach ubezpieczenia świadczeń, więc pomoc towarzystwa nie jest nieograniczona i nie zwalnia przedsiębiorcy od troski ?o rzetelne rozliczanie się z fiskusem.
Przedsiębiorca nie otrzyma też ochrony w innych sprawach niż podatkowe, czyli np. celnych czy związanych z innymi opłatami i daninami, niewynikającymi z prawa podatkowego (choć np. w Allianz można włączyć do ochrony ?spory z ZUS). Poza tym ochrona ubezpieczeniowa nie obejmuje kosztów, opłat i wydatków poniesionych na obronę interesów prawnych, gdy przedsiębiorca popełnił czyn z winy umyślnej.
Z ochrony wyłączone są również zdarzenia ubezpieczeniowe, które dotyczą egzekucji zaległości lub zobowiązań podatkowych, postępowań w sprawie odroczenia terminu płatności podatku, odroczenia lub rozłożenia na raty spłaty podatku lub odsetek, a także postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym, Sądem Najwyższym oraz sądami i trybunałami międzynarodowymi.
Ubezpieczyciele stosują też franszyzę redukcyjną. Jest to ustalona w umowie stała kwota, którą odejmuje się od odszkodowania. Jeżeli wysokość szkody jest niższa albo równa wartości franszyzy‚ odszkodowanie w ogóle nie jest wypłacane. Gdy zaś szkoda jest wyższa niż wartość franszyzy‚ ubezpieczyciel wypłaca różnicę między wysokością szkody a wartością franszyzy. Jeśli więc franszyza wynosi 500 zł, a wysokość szkody 1000 zł, to ubezpieczyciel wypłaci 500 zł, jeśli zaś wysokość szkody wyniesie 350 zł, to przedsiębiorca nie otrzyma wcale odszkodowania.