Moduły mobilne są dołączane coraz częściej do systemów wspomagających zarządzanie klasy ERP (enterprise resource planning). Wielu ekspertów jest zdania, że funkcjonalność mobilna jest znacznie bardziej efektywna niż tradycyjna praca przy biurku, gdyż pozwala na dostęp do aplikacji z każdego urządzenia i z każdego miejsca.
Gdzie się przydaje najbardziej...
W systemach ERP najczęściej „umobilniane" są: sprzedaż, dystrybucja, transport, obsługa magazynów, analizy, zatwierdzanie dokumentów oraz produkcja. Coraz częściej są wdrażane mobilne rozwiązania obsługujące działy kadrowe i portale pracownicze. Wiele przedsiębiorstw korzysta z aplikacji obejmujących raportowanie oraz przeglądanie wskaźników i analiz.
– Firmy chętnie wdrażają funkcje mobilne w swoich systemach ERP nie tylko z uwagi na wygodę użytkowania, ale również dlatego, że nie jest to duża inwestycja. Dostarczenie funkcji mobilnych z reguły stanowi rozszerzenie sposobu komunikacji w systemie ERP i koszty takiej funkcjonalności są niewielkie, porównywalne z kosztami komunikacji telefonicznej – mówi Ryszard Krawczyński, główny konsultant sprzedaży aplikacji Oracle w Oracle Polska.
Koszt urządzeń nie jest wysoki – istnieje już spory segment niskokosztowych, niespecjalistycznych tabletów i smartfonów, wystarczających do komunikacji z firmowymi aplikacjami.
Są oczywiście obszary, które nie mają racji bytu na urządzeniach przenośnych. Można do nich zaliczyć takie moduły, w których operator potrzebuje przeglądać lub wprowadzać duże ilości danych.
...a gdzie jest nieprzydatne
Mobilny dostęp do systemu ERP przy dekretowaniu 10 tysięcy dokumentów sprzedaży może być raczej źródłem problemów niż korzyści.
– Moduły związane z zaawansowanym raportowaniem czy produkcyjne (harmonogramy, skomplikowane widoki planowania pracy maszyn) z racji ich specyfiki najlepiej obsługiwać na dużych monitorach, co na razie wyklucza wygodną pracę na urządzeniu mobilnym – mówi Robert Miernik, doradca biznesowy w SIMPLE SA.
Mobilne wersje klasycznych aplikacji związanych z funkcjonalnością ERP pracują zazwyczaj na Windows Phone, iOS, Android. Tworzenie wersji na mobilne systemy operacyjne nie jest jedynym rozwiązaniem. Duży udział w systemach mobilnych mają moduły oparte na technologii WWW – umożliwiające dostęp przez przeglądarkę. Pozwalają one na sprawną obsługę systemu bez konieczności instalacji czy konfiguracji oprogramowania. Dzięki temu można korzystać z systemu zintegrowanego na dowolnym stanowisku komputerowym oraz dowolnym urządzeniu mobilnym – jedynym wymaganiem jest dostęp do internetu.
Aplikacje dostępne przez przeglądarkę eliminują nie tylko koszty związane z koniecznością opracowania wersji mobilnych, ale także bariery związane z wymogiem dostosowywania do różnych systemów operacyjnych. Wybór rodzaju dostępu zależy od sposobu wykorzystania modułu.
Jak stwierdza Magdalena Salachna-Nowak, zastępca dyrektora Działu Systemów ERP ds. Kluczowych Klientów w Asseco Business Solutions, w rozwiązaniach wymagających wykonywania szybkich, powtarzalnych operacji, ergonomii wprowadzania danych i obsługi w warunkach pozabiurowych dominują aplikacje mobilne. W przypadku użytkowników, którzy potrzebują głównie dostępu do różnego typu danych, lepiej sprawdzają się aplikacje przeglądarkowe, a w szczególności mobilny dostęp do całego systemu ERP.
Ireneusz ?Krak, dyrektor ds. rozwoju ?i serwisu aplikacji, BPSC SA
Warto wiedzieć, że niezależnie od sposobu prezentacji danych o mobilnym dostępie do aplikacji warto myśleć tylko wtedy, gdy korzyści z jego zastosowania są jednoznaczne. Przykładami mogą być ?m.in. zarządzanie obiegiem informacji w kontaktach ?z klientami, zarządzanie informacją pracowniczą, finansową oraz kapitałem ludzkim przedsiębiorstwa.
Tam, gdzie pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości co do korzyści związanych ?z mobilnym dostępem do informacji, warto jeszcze raz tę sprawę dokładnie przemyśleć. Korzystanie z systemu wspomagającego zarządzanie za pośrednictwem aplikacji lub przeglądarki ma przede wszystkim sens w części „lekkiej", czyli tam, gdzie wymiana danych między warstwą prezentacyjną a najgłębszą warstwą aplikacji jest nie tylko lekka wizualnie, ale również lekka pod względem liczby wymienianych informacji.
Korzyści z mobilności ?dostrzegane przez pracowników
- większa elastyczność pracy – 80 proc.
- większa produktywność – 55 proc.
- ?możliwość spędzania większej ilości czasu z klientami ?oraz szybsza odpowiedz na ich potrzeby – 50 proc.
- większa satysfakcja zawodowa – 44 proc.
- brak konieczności pracy w określonych godzinach – 40 proc.
- redukcja czasu poświęconego na dojazd do pracy – 34 proc.
- ?lepsza równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym ?– 28 proc.
źródło: Citrix