Takie zmiany przewiduje wchodzące dziś w życie rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony klubik dziecięcy lub  żłobek.

Teraz, aby otworzyć żłobek lub klub, trzeba otrzymać pozytywną opinię straży pożarnej i inspektora sanitarnego. Służby wydają ją w formie decyzji administracyjnej. Mimo to do tej pory przedsiębiorcy prowadzący żłobki i klubiki nie mogli się od nich odwołać. Nowe rozporządzenie stwarza im tę możliwość.

Rozporządzenie wprowadza także nowe wymogi co do liczby misek ustępowych, umywalek i nocników przypadających na określoną grupę dzieci. Na przykład w żłobku ma być taka liczba nocników, jaka odpowiada liczbie dzieci zdolnych do korzystania z nich.

Przepisy wskazują też osobom prowadzącym żłobki i klubiki, że nocniki muszą być często myte i dezynfekowane.

Nowe regulacje nie będą miały zastosowania do żłobków i klubów otwartych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia. Remonty czy zakupy nie będą zatem konieczne.

podstawa prawna: rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 10 lipca 2014 r. DzU z 11 lipca, poz. 925