Sprawa, która była przedmiotem rozstrzygnięcia, dotyczyła ogólnopolskiej sieci księgarń. Przedsiębiorca ten oferował swoje produkty w tradycyjnych, stacjonarnych sklepach i równolegle prowadził sprzedaż w sieci. I właśnie regulamin sklepu internetowego wzbudził zastrzeżenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W decyzji wydanej ?w grudniu 2012 roku (decyzja nr RBG 32/2012) urząd antymonopolowy stwierdził, że znalazły się w nim niezgodne ?z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienia. Przedsiębiorca zastrzegał m.in., że konsument, który zawarł umowę na odległość ?i zdecydował się na odebranie towaru w stacjonarnej księgarni firmy, mógł zrezygnować ?z zakupu wyłącznie na miejscu, w momencie odbioru towaru. Tymczasem zgodnie z prawem, kupując w sklepie internetowym, konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu dziesięciu dni. Nie ma przy tym znaczenia czy przesyłka zostanie dostarczona pocztą, za pośrednictwem kuriera czy odbiór towaru następuje ?w lokalu przedsiębiorcy. ?W opinii urzędu, w rezultacie praktyk stosowanych przez przedsiębiorcę, konsument mógł zrezygnować z przysługującego mu prawa odstąpienia od umowy. Był bowiem wprowadzany w błąd, co do przysługujących mu uprawnień. UOKiK zakazał stosowania takiej praktyki i nałożył na przedsiębiorcę karę finansową za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Sąd podzielił to stanowisko i utrzymał kary pieniężne w wysokości przekraczającej 452 tys. zł. Wyrok SOKiK w Warszawie z 12 czerwca 2014 r. (XVII AmA 26/13) nie jest prawomocny, przedsiębiorcy przysługuje apelacja.
Na koniec warto dodać, że wskazany w tekście termin dziesięciu dni na odstąpienie od umowy obowiązuje na podstawie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU ?z 2012 r., poz. 1225). Przepisy te będą obowiązywać jeszcze przez sześć miesięcy. Z końcem maja parlament skończył bowiem prace nad nową ustawą o prawach konsumenta. Po jej podpisaniu przez prezydenta i opublikowaniu ?w Dzienniku Ustaw (co nastąpiło 24 czerwca 2014 r) wejdzie ona w życie po upływie sześciu miesięcy od tej publikacji. Nowa ustawa zmieni m.in. termin na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz takiej zawartej na odległość (np. w e-sklepie). Konsument będzie miał 14 dni na wysłanie oświadczenia o takim odstąpieniu. Termin ten będzie identyczny we wszystkich państwach Unii Europejskiej.