Trzeba jednak pamiętać, że ochrona konsumenta kształtuje się w tym przypadku nieco inaczej. W szczególności odnosi się to do terminu, w którym należy zgłosić przedsiębiorcy zauważone nieprawidłowości. Co zatem na ten temat mówią przepisy? Usługi remontowo-budowlane wykonywane są najczęściej na podstawie umowy o dzieło (malowanie mieszkania, montaż drzwi lub okien, wyburzenie ściany), a tym samym podlegają przepisom kodeksu cywilnego. Wady i usterki powstałe na skutek wykonania tych usług objęte są rękojmią.
Zgodnie z art. 556, który tutaj posiłkowo się stosuje, sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewniał kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Z kolei art. 637 przewiduje, że jeśli po wykonaniu usługi ujawnią się jakieś wady, to zamawiający może albo odstąpić od umowy, albo żądać proporcjonalnego obniżenia ceny. Z tej pierwszej możliwości nie można jednak skorzystać, jeśli firma remontowa niezwłocznie po wezwaniu usunie wady. Z przepisów tych wynika, że najpierw trzeba więc wezwać przedsiębiorcę i zażądać usunięcia wad w wyznaczonym terminie z zagrożeniem, że po jego bezskutecznym upływie nie przyjmie się naprawy i odstąpi od umowy. Dopiero później to prawo do odstąpienia od kontraktu rzeczywiście przysługuje. Jednak nie w każdym przypadku. A to dlatego, że jeśli wady są nieistotne, to odstąpienie od umowy nie wchodzi w grę. Wtedy pozostaje jedynie obniżenie ceny. Tak wynika z art. 637 k.c.
Przy usługach remontowo-budowlanych trudno generalnie oceniać, jaka wada jest istotna. Zależy to od indywidualnych przypadków, w razie wątpliwości należy poprosić rzeczoznawcę budowlanego o sporządzenie odpowiedniej ekspertyzy. Warto też pamiętać, aby umowę o usługi remontowo-budowlane zawrzeć w formie pisemnej. W takiej formie powinno się też składać uwagi, zastrzeżenia i reklamacje. Ułatwi to potem późniejsze dochodzenie roszczeń, zwłaszcza gdyby sprawa ostatecznie miała trafić do sądu. Trzeba też pamiętać, że na powiadomienie przedsiębiorcy o odkrytej wadzie konsument ma miesiąc od jej wykrycia, inaczej uprawnienia z rękojmi wygasają. Jest to zatem termin nieco krótszy niż ten, który występuje przy sprzedaży konsumenckiej, gdzie taki okres wynosi dwa miesiące.
Kodeks cywilny
Zgodnie z art. 637 kodeksu cywilnego, jeżeli dzieło ma wady, zamawiający może żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Przyjmujący może odmówić naprawy, gdyby wymagała nadmiernych kosztów. Gdy wady usunąć się nie dadzą albo z okoliczności wynika, że przyjmujący zamówienie nie zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim, zamawiający może od umowy odstąpić, jeżeli wady są istotne. Jeżeli wady są nieistotne, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. To samo dotyczy wypadku, gdy przyjmujący zamówienie nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego.