Taki obowiązek nie wynika z ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (dalej: u.o.p.). Posiadanie pozwolenia na budowę wraz z zatwierdzonym projektem budowlanym nie jest warunkiem wydania zezwolenia na wycięcia drzewa. Odwrotnie otrzymanie tych dokumentów też nie gwarantuje, że inwestor dostanie zgodę na usunięcie drzew. Ma on jednak interes w tym, by dokumenty te przedstawić organowi.
Prezydent miasta musi dokonać oceny czy konieczne jest wycięcie konkretnego drzewa lub krzewu, by umożliwić realizację inwestycji. Aby natomiast dokonać takiej oceny niezbędne jest zapoznanie się z kształtem planowanej inwestycji. Takich informacji dostarcza projekt budowlany, który w sposób wiążący (w przeciwieństwie do innych materiałów) określa zakres planowanej inwestycji umożliwiający określenie projektowanego zagospodarowania działki oraz racjonalnego zakresu wycięć drzew i krzewów. Dlatego w orzecznictwie sądów administracyjnych formułowany jest pogląd, że postępowanie w sprawie wydania zezwolenia powinno następować po uzyskaniu pozwolenia na budowę (por. wyrok NSA z 25 marca 2011 r., sygn. akt: II OSK 549/2010).
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 stycznia 2012 r. (sygn. akt: II OSK 830/11) uznał, że niezależnie od braku normatywnie określonego obowiązku posiadania pozwolenia na budowę wraz z zatwierdzonym projektem budowlanym w ramach ubiegania się o zezwolenie na wycięcie drzew, organ może żądać tych dokumentów. Musi on bowiem w postępowaniu wszechstronnie i dokładnie wyjaśnić stan faktyczny sprawy, zanim podejmie decyzję o wydaniu bądź nie pozwolenia na wycinkę.
Sam fakt złożenia przez właściciela nieruchomości wniosku o zezwolenie na wycięcie drzew nie obliguje organu do udzielenia takiego pozwolenia (wyrok WSA w Szczecinie z 5 stycznia 2011 r., sygn. akt: II SA/Sz 764/10). Wydana decyzja ma charakter uznaniowy. Przy czym art. 83 u.o.p. nie określa żadnych przesłanek warunkujących wydanie rozstrzygnięcia. Swoboda organu jest ograniczona jednak celem u.o.p. oraz obowiązkiem wzięcia pod uwagę interesu wnioskodawcy (por. wyrok NSA z 4 kwietnia 2013 r., sygn. akt: II OSK 2337/11). Organ administracji, działając w granicach uznania administracyjnego, powinien wobec tego rozważyć, które spośród prawnie dopuszczalnych rozstrzygnięć jest w danym wypadku celowe. Zezwolenie na wycięcie drzew może nastąpić jedynie w sytuacji, gdy przyczyna, zawarta we wniosku o wydanie takiego zezwolenia, zostanie przez organ uznana za ważną, uzasadniającą rezygnację z przewidzianej u.o.p. ochrony drzew (wyrok WSA w Warszawie z 13 czerwca 2012 r., sygn. akt: IV SA/Wa 175/12).
podstawa prawna: art. 83 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 627 ze zm.)