Właściciele restauracji, sklepów muszą do 31 stycznia złożyć deklaracje o wartości sprzedaży alkoholu i wnieść ?z tego tytułu opłaty. Co grozi przedsiębiorcy, który nie dopełni tych formalności?

Mariusz Nawrot:

Ustawodawca wprowadził surową sankcję za naruszenie obowiązku złożenia oświadczenia ?o wartości sprzedaży alkoholu oraz niedokonanie opłaty w terminie, tj. do ?31 stycznia. Takie zaniechanie powoduje wygaśnięcie zezwolenia. Nawet niezawinione przez przedsiębiorcę zaniechanie jest podstawą do wydania przez organ decyzji stwierdzającej wygaśnięcie zezwolenia.

Czy można przywrócić taki termin?

Nie, jest to termin zawity prawa materialnego. Niezależnie więc od przyczyn uchybienia terminu wniesienia opłaty za korzystanie ?z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych niedopuszczalne jest jego przywrócenie, chyba że taką możliwość przewiduje przepis określający dany termin (wyroki Naczelnego ?Sądu Administracyjnego ?w Warszawie z 31 marca 2009 r., sygn. II GSK 816/08 i II GSK 817/08, LEX nr 519797 ?i 519799).

W jakim terminie przedsiębiorca, któremu zezwolenie wygasło, może ponownie o nie wystąpić?

Z art. 18 ust. 13 ustawy ?o wychowaniu w trzeźwości ?i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wynika, że przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło ?z przyczyn określonych ?w ust. 12 pkt 5 tej ustawy, może wystąpić z wnioskiem ?o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie ?6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.  Co ważne, ?za dzień dokonania opłaty należy uznać – w przypadku wpłat na konto gminy ?– datę zlecenia przelewu ?lub wpłaty pieniędzy ?np. w oddziale banku lub poczcie, nie zaś datę wpływu środków na konto urzędu (wyrok Wojewódzkiego ?Sądu Administracyjnego ?w Poznaniu z 26 kwietnia 2013 r., sygn. II SA/Po 1073/12).

Czy firma, który ma problemy finansowe, może się starać ?o rozłożenie opłat na raty?

Opłatę za korzystanie ?z zezwolenia można wnosić ?w trzech równych ratach, ?w terminach do 31 stycznia, ?31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.

Należy pamiętać, że niedokonanie wpłaty kolejnej raty również skutkuje wygaśnięciem zezwolenia.

W roku nabycia lub utraty ważności zezwolenia opłatę wnosi się w wysokości proporcjonalnej od okresu jego ważności.

Co się stanie, jeśli przedsiębiorca wyliczając opłatę popełni błąd na niekorzyść urzędu i wniesie niższą opłatę?

W przypadku wniesienia opłaty zaniżonej również zezwolenie wygasa. ?Zgodnie bowiem z art. 18 ?ust. 12 pkt 5 ww. ustawy zezwolenie wygasa ?w przypadku niedokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ustawy, ?a więc również w sytuacji, gdy przedsiębiorca dokona opłaty niższej niż wymagana. Warto podkreślić, ?że złożenie fałszywego oświadczenia o wartości sprzedaży alkoholu jest podstawą do cofnięcia zezwolenia (art. 18 ust. 10 ?pkt 5 ustawy).

Czy od decyzji urzędu można się odwoływać? A jeśli tak, to do kogo i w jakim terminie?

Od decyzji stwierdzającej wygaśnięcie zezwolenia przysługuje prawo złożenia odwołania – w terminie ?14 dni od daty doręczenia decyzji – do organu ?II instancji, jakim jest Samorządowe Kolegium Odwoławcze, a następnie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Należy jednak pamiętać, ?że zgodnie z obowiązującym orzecznictwem decyzja stwierdzająca wygaśnięcie ?ma charakter deklaratoryjny, ?tj. potwierdza jedynie skutek, który już wystąpił z mocy ustawy.

Oznacza to, że jeżeli ?nie dokonano w wymaganym terminie opłaty – to zezwolenie wygasło ?z upływem terminu do jej dokonania. W praktyce więc decyzje organu I instancji są utrzymywane w mocy przez organ odwoławczy.

—rozmawiała Teresa Siudem