Firma dokonująca wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu jest zobowiązana złożyć Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska zawiadomienie o podjęciu działalności w terminie 30 dni od dnia wprowadzenia pierwszego samochodu na terytorium Polski. Wzór zawiadomienia o podjęciu działalności zamieszczony jest na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (www.gios.gov.pl) w zakładce Gospodarka odpadami >Recykling pojazdów zużytych >Informacje ogólne.

Jakie formalności

Od 1 stycznia 2006 r. podmiot który:

– składa oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci lub

– wnosi opłatę w wysokości 500 zł od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju

Sieć zbierania pojazdów to obszar obejmujący terytorium kraju w taki sposób, aby zapewnić możliwość oddania zużytego samochodu do punktu zbierania pojazdów lub stacji demontażu położonych w odległości nie większej niż 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania albo siedziby jego właściciela. Przedsiębiorca dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdów zapewnia sieć poprzez własne stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów działające na terenie kraju. Jeśli liczba i rozmieszczenie prowadzonych przez niego stacji demontażu i punktów zbierania jest niewystarczająca może on zawierać umowy o odbiorze pojazdów wycofanych z eksploatacji z innymi przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu.

Przedsiębiorca dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu, który zapewnia sieć zbierania pojazdów w przypadku sprzedaży samochodu jest obowiązany dołączyć do faktury oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci.

Przedsiębiorca, który  nie zapewnia sieci zbierania oraz podmiot niebędący przedsiębiorcą wnosi na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opłatę w wysokości 500 zł od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju. Dowód wpłaty powinien zawierać numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy. W przypadku sprzedaży samochodu przedsiębiorca wprowadzający pojazdy przekazuje dowód wpłaty opłaty 500 zł nabywcy.

Opłata za brak sieci

Wprowadzający pojazd, który jest obowiązany do zapewnienia sieci lub który złożył oświadczenie i nie spełnił obowiązku zapewnienia sieci jest obowiązany do naliczenia i wpłacenia opłaty za brak sieci na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do dnia 31 marca roku następującego po roku którego opłata dotyczy.

Opłatę za brak sieci oblicza się według poniższego wzoru:

stawka opłaty za brak sieci × liczba pojazdów wprowadzonych w danym roku × liczba dni, w których nie zapewniono sieci

liczba dni w danym roku

Jeśli sieć zbierania pojazdów obejmuje:

Szczególne przypadki

Wprowadzający pojazdy w sytuacji:

Roczne sprawozdanie

Do 15 marca następującego po roku, którego opłata dotyczy, wprowadzający pojazd składa Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów. Wzór sprawozdania zamieszczony jest na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (www.gios.gov.pl) w zakładce Gospodarka odpadami >Recykling pojazdów zużytych >Informacje ogólne >Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 sierpnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów(Dz. U. 2008 nr 162, poz. 1009).

Zmiana danych, zakończenie działalności

Gdy zmienią się dane wprowadzającego pojazd, jest on zobowiązany poinformować o tym Główny Inspektorat Ochrony Środowiska nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu w którym nastąpiła zmiana.

Zawiadomienie o zakończeniu działalności należy złożyć w terminie 7 dni od dnia trwałego zaprzestania działalności.

Formularz zawiadomienia o zakończeniu działalności w zakresie wprowadzania pojazdów oraz druk informujący o zmianie danych w zakresie wprowadzania pojazdów zamieszczone są na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Podstawa prawna: Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (DzU z  2005 nr 25 poz. 202)

„Rzeczpospolita" radzi

Skutki niewpłacenia opłaty

Co grozi przedsiębiorcy, który nie dokonał wpłaty opłaty za brak sieci albo dokonał wpłaty w wysokości niższej od należnej? W takiej sytuacji Główny Inspektor Ochrony Środowiska wydaje decyzję określającą wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za brak sieci. Jeśli decyzja ta nie zostanie wykonana w terminie 14 dni od dnia, w którym stała się ostateczna, Główny Inspektor Ochrony Środowiska ustali, dodatkową opłatę za brak sieci w wysokości odpowiadającej 50 proc. kwoty niewpłaconej opłaty za brak sieci. Do powyższych opłat doliczane są odsetki od zaległości podatkowych. Jeśli zdarzy się, że przedsiębiorca wpłaci wyższą opłatę, niż należna lub nienależną opłatę – na jego wniosek dokonuje się zwrotu nadpłaconej kwoty.

Definicje

Wewnątrzwspólnotowe nabycie – przywóz pojazdu z terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego UE w celu wprowadzenia na terytorium kraju. Import – przywóz pojazdu z terytorium państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej w celu wprowadzenia na terytorium kraju.