Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę na przedsiębiorców ze Szczyrku, którzy oferowali usługi turystyczne w obiekcie nazwanym hotelem. Problem sprowadzał się do tego, że właściciele nie wystąpili wcześniej o wydanie decyzji o zaszeregowanie obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii, do czego zobowiązuje ustawa o usługach turystycznych.

Z jej przepisów wynika, że tylko obiekt, który przejdzie odpowiednią kontrolę i spełnia określone wymagania, można nazwać hotelem, a przedsiębiorca ma prawo oznaczyć go „gwiazdkami". Samodzielne działanie w tej kwestii stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

A wszystko dlatego, że w myśl przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym przez taką praktykę uznaje się działanie przedsiębiorcy, które wprowadza w błąd. Jak wskazują przepisy tej ustawy, wprowadzającym w błąd działaniem może być w szczególności rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji.

Ponieważ przepisy ustawy o usługach turystycznych wyraźnie wskazują, kiedy i po spełnieniu jakich warunków przedsiębiorca ma prawo używać oznaczenia „hotel", posługiwanie się tą nazwą bez upoważnienia niewątpliwie wprowadza w błąd konsumentów. I to nawet wtedy, gdy obiekt teoretycznie spełnia wszystkie wymogi, jakich należałoby oczekiwać od hotelu. Idąc dalej, urząd antymonopolowy nałożył karę finansową na przedsiębiorców dlatego, że działając w ten sposób, naruszyli oni zbiorowe interesy konsumentów.

Aby zrozumieć dlaczego, należy sięgnąć do przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z jej art. 24 zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. A za taką praktykę przepisy uznają bezprawne działania przedsiębiorców, w szczególności polegające na stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych lub czynów nieuczciwej konkurencji.

Co grozi przedsiębiorcy za naruszenie tego przepisu? UOKiK ma prawo nałożyć karę w wysokości sięgającej nawet 10 proc. przychodów przedsiębiorcy osiągniętych w roku poprzedzającym rok wydania decyzji (wydając taką decyzję w roku 2013, bierze się pod uwagę przychody przedsiębiorcy osiągnięte w roku 2012).

W myśl art. 36 ustawy o usługach turystycznych hotelem może być wyłącznie obiekt posiadający co najmniej 10 pokoi, w którym większość miejsc noclegowych znajduje się w pokojach jedno- i dwuosobowych. Dodatkowo muszą być w nim świadczone usługi związane z pobytem klientów.

Zaszeregowania obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów dokonuje marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce położenia obiektu hotelarskiego. Nadaje on także kategorię oraz prowadzi ewidencję takich obiektów.

Podstawa prawna:

ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (DzU z 2004r. nr 223, poz. 2268 ze zm)