„MSP z województwa opolskiego liderami eksportu" to projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jego celem jest przybliżenie wiedzy o warunkach podjęcia skutecznej wymiany handlowej z niemieckimi partnerami, a dokładniej zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia działalności eksportowej do Niemiec. W zakresie projektu oferowane są szkolenia dotyczące:

- analizy rynku Niemiec i podejmowania decyzji o eksporcie,

- marketingu eksportowego,

- etykiety i wzorców zachowań w kontaktach z Niemcami,

- negocjacji handlowych z uwzględnieniem wzorców kulturowych,

- zagadnień prawnych handlu z Niemcami,

- zagadnień finansowych handlu z Niemcami.

Projekt skierowany jest do pracowników, właścicieli z funkcjami kierowniczymi oraz wspólników firm branży: chemicznej, metalurgicznej, drzewnej, budowlanej lub spożywczej, których siedziba lub inna jednostka organizacyjna zlokalizowana jest na terenie województwa opolskiego. Aby zakwalifikować się do szkolenia trzeba spełnić następujące kryteria (łącznie):

- firma prowadzi działalność w branży: chemicznej, metalurgicznej, drzewnej, budowlanej lub spożywczej,

- firma posiada siedzibę lub inną jednostkę organizacyjną (m.in. filia, oddział) na terenie województwa opolskiego,

- firma ma status mikro-, małego lub średniego przedsiębiorstwa,

- przedsiębiorstwo oraz jego pracownicy do dnia 6 sierpnia 2012, nie korzystali ze wsparcia szkoleniowego udzielanego w województwie opolskim w ramach tzw. działania 8.1 programu „Kapitał Ludzki",

- firma spełnia kryteria wymagane przy ubieganiu się o pomocy de minimis (m.in. nie przekroczyła limitu takiej pomocy, nie należy do kategorii firm zagrożonych).

Więcej informacji o całym projekcie oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie www.lidereksportu.pl. Liczba miejsc jest ograniczona. Zgodnie z założeniami projektu przewiduje on przeszkolenie 384 osób (w tym 96 kobiety i 288 mężczyzn) ze 112 mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.

Chłonny rynek

Republika Federalna Niemiec jest od lat najważniejszym partnerem handlowym Polski. Ze względu na rozmiary rynku (jedna z największych gospodarek świata), bliskość geograficzną (bezpośredni sąsiad) oraz brak barier handlowych (łączy nas jednolity rynek europejski) jest to dla nas tak ważny rynek.

Warto zaznaczyć, że Niemcy odpowiadają za ponad 25 proc. polskiego eksportu, podczas gdy druga w zestawieniu najważniejszych odbiorców naszych towarów Wielka Brytania za 6,7 proc., a trzecia Republika Czeska za 6,3 proc. Wartość eksportu do Niemiec w ubiegłym roku przekroczyła 35,6 mld euro.