Generalnie tzw. działanie „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" opiera się na systemie refundacji poniesionych wydatków.

Jednak przepisy regulujące zasady przyznawania pomocy dopuszczają możliwość wystąpienia o zaliczkę. Warunkiem wypłaty zaliczki jest ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia właściwego jej wydatkowania w postaci gwarancji bankowej lub w formie równoważnej (np. ubezpieczenie) odpowiadającej 110 proc. kwoty przedpłaty.

Gwarancję należy złożyć najpóźniej w dniu zawarcia umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznanie pomocy. Wzór gwarancji został zamieszczony w załączniku do wniosku o przyznanie pomocy.

Wykaz form gwarancji wraz z wykazem gwarantów został opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (www.minrol.gov.pl) oraz na stronie internetowej administrowanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (www.arimr.gov.pl). Przykładowo do instytucji finansowych upoważnionych do wydania gwarancji (ubezpieczenia) należą:

- Interrisk TU,

- Bank Handlowy,

- Bank Polskiej Spółdzielczości,

- SGB-Bank,

- Bank Gospodarki Żywnościowej,

- Bank Ochrony Środowiska,

- HSBC Bank Polska,

- Bank PKO BP,

- Bank PEKAO,

- Bank Millenium,

- Bank BPH.

Każda gwarancja przedłożona przez wnioskodawcę i wystawiona przez właściwą instytucję finansową (tj. określoną w ww. wykazie gwarantów zawierającym listę instytucji finansowych uprawnionych do udzielania gwarancji), będzie akceptowana przez Agencję pod warunkiem, iż zawiera wszystkie elementy wyszczególnione w przykładowym wzorze gwarancji. Kwota zaliczki nie może przekroczyć 50 proc. wnioskowanej kwoty pomocy.