Generalnie tzw. działanie „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" opiera się na systemie refundacji poniesionych wydatków.
Jednak przepisy regulujące zasady przyznawania pomocy dopuszczają możliwość wystąpienia o zaliczkę. Warunkiem wypłaty zaliczki jest ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia właściwego jej wydatkowania w postaci gwarancji bankowej lub w formie równoważnej (np. ubezpieczenie) odpowiadającej 110 proc. kwoty przedpłaty.
Gwarancję należy złożyć najpóźniej w dniu zawarcia umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznanie pomocy. Wzór gwarancji został zamieszczony w załączniku do wniosku o przyznanie pomocy.
Wykaz form gwarancji wraz z wykazem gwarantów został opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (www.minrol.gov.pl) oraz na stronie internetowej administrowanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (www.arimr.gov.pl). Przykładowo do instytucji finansowych upoważnionych do wydania gwarancji (ubezpieczenia) należą:
- Interrisk TU,
- Bank Handlowy,
- Bank Polskiej Spółdzielczości,
- SGB-Bank,
- Bank Gospodarki Żywnościowej,
- Bank Ochrony Środowiska,
- HSBC Bank Polska,
- Bank PKO BP,
- Bank PEKAO,
- Bank Millenium,
- Bank BPH.
Każda gwarancja przedłożona przez wnioskodawcę i wystawiona przez właściwą instytucję finansową (tj. określoną w ww. wykazie gwarantów zawierającym listę instytucji finansowych uprawnionych do udzielania gwarancji), będzie akceptowana przez Agencję pod warunkiem, iż zawiera wszystkie elementy wyszczególnione w przykładowym wzorze gwarancji. Kwota zaliczki nie może przekroczyć 50 proc. wnioskowanej kwoty pomocy.