Przedsiębiorca, który wynajmuje lokal, nie może go rozliczać poza firmą. Dla fiskusa nie ma bowiem znaczenia, czy wynajmowana nieruchomość wchodzi w skład majątku firmowego czy prywatnego. Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi (numer interpretacji: IPTPP4/443-769/ 12-2/UNR).

Wystąpił o nią przedsiębiorca, który oprócz prowadzenia działalności gospodarczej zarabia na wynajmie. Jak podkreślił we wniosku, lokal, który wynajmuje, nie jest w żaden sposób związany z jego firmą (wchodzi w skład majątku prywatnego). Dlatego uważa, że nie musi dodawać czynszu do obrotów firmy i naliczać od niego VAT. Co za tym idzie, nie musi też wystawiać faktur najemcy.

Fiskus był jednak innego zdania. Uznał, że skoro przedsiębiorca jest podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, to opodatkowany będzie również otrzymywany od najemcy czynsz. Nie ma bowiem podstaw do wybiórczego traktowania wykonywanych przez niego czynności, tzn. uznania, że tylko usługi wchodzące w zakres prowadzonej działalności są objęte VAT.

Wynajem lokalu na cele użytkowe podlega 23-proc. VAT, na mieszkalne nie podlega wcale

Także najem jest działalnością gospodarczą, a wynagrodzenie właściciela lokalu podlega opodatkowaniu podstawową stawką VAT (czyli 23 proc.). Bez względu na to, czy uznał nieruchomość za część majątku prywatnego czy firmowego.

– Tak więc przedsiębiorca powinien przychody z najmu wykazać razem z obrotami z podstawowej działalności gospodarczej – mówi Tobiasz Dolny, starszy konsultant w kancelarii FL Tax. – Jeśli wynajmuje lokal na cele użytkowe, opodatkuje je 23 proc. VAT. Jeśli na cele mieszkalne, przysługuje mu zwolnienie z podatku.

Przypomnijmy, że art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT zwalnia z podatku „usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe".

– Przedsiębiorca, który już płaci VAT z tytułu podstawowej działalności i tak jednak będzie musiał wykazywać cały obrót (zarówno opodatkowany, jak i zwolniony) w deklaracji – tłumaczy Tobiasz Dolny. – Powinien też wystawiać za najem faktury (jeśli zażyczy sobie tego najemca). Dokumentowanie najmu na cele mieszkaniowe fakturami pozwoli uniknąć konieczności ewidencjonowania obrotu z tego tytułu za pomocą kasy fiskalnej – dodaje ekspert.