W tej chwili profesje zarządcy nieruchomości i pośrednictwa w obrocie nieruchomości wykonuje kilkadziesiąt tysięcy osób. Wciąż chętnych do pracy jako zarządca i pośrednik nie brakuje, mimo że na rynku nieruchomości jest kryzys. Wymogi stawiane w wypadku tych zawodów są bardzo podobne.

Wystarczy licencjat

Warunki niezbędne do zdobycia licencji są wskazane dla pośredników w art. 182, a dla zarządców w art. 187 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z przepisów tych wynika, że kandydaci do tych zawodów muszą posiadać pełną zdolność do czynności prawnych i nie mogą być karani za przestępstwa przeciwko: mieniu, dokumentom, fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe gospodarcze.

Zainteresowani mają obowiązek skończyć studia wyższe, a następnie podyplomowe w wypadku pośredników – pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a zarządców – zarządzania nieruchomościami. Przy czym wymóg studiów wyższych nie oznacza, że kandydaci do tych zawodów muszą być magistrami, wystarczy, że mają licencjat.

Trzeba zadbać o praktyki

Posiadane wykształcenie to nie wszystko, przyszły zarządca lub pośrednik musi jeszcze odbyć praktyki zawodowe. Zasady ich odbywania reguluje rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami. Wynika z niego, że trwają one pół roku i nie krócej niż 200 godzin.

Kandydat do tego zawodu powinien zwrócić się do odpowiedniej organizacji zawodowej pośredników lub zarządców. Może to być stowarzyszenie lokalne albo federacja zrzeszająca stowarzyszenia. Ich adresy łatwo znaleźć w Internecie >patrz ramka.

Kontrowersje co do deregulacji

Do Sejmu trafił projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, tzw. deregulacyjnej. Wprowadza on bardzo duże zmiany w zasadach zdobywania tych dwóch zawodów. Nie trzeba będzie mieć skończonych studiów wyższych, wystarczy wykształcenie podstawowe, znikną też wymóg praktyk oraz same licencje zawodowe.

Ma je zastąpić wpis do centralnego rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Propozycje zawarte w projekcie wywołały burzę w środowisku pośredników i zarządców. Większość z nich jest im przeciwna. Minister sprawiedliwości, autor projektu, był nieugięty i nie chciał dokonać żadnych zmian w swoich propozycjach. Przed projektem jednak długa jeszcze droga.

Jakie dokumenty są wymagane

Kandydat składa wniosek (jego wzór można ściągnąć ze strony Ministerstwa Transportu) oraz następujące załączniki:

- dyplom ukończenia studiów wyższych

- dokumenty dotyczące studiów podyplomowych:

– zaświadczenie z uczelni potwierdzające, że program studiów wyższych spełnia wymogi minimum programowego dla studiów podyplomowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania ustalone przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej

– świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania uwzględniających minimalne wymogi programowe

- dziennik praktyki zawodowej z wpisami potwierdzonymi przez osobę prowadzącą praktykę oraz z potwierdzeniem spełnienia wymogów formalnych przez wydającego dziennik wraz z:

– harmonogramem praktyki zawodowej i protokołem ze sprawdzenia praktycznego przygotowania do zawodu (dotyczy osób, które praktykę zawodową rozpoczęły po 27 lutego 2008 r.

- pośrednik – opisy transakcji, zarządca – plany zarządzania

- dwie podpisane fotografie (format 3,5 x 4,5 cm)

- dowód wniesienia opłaty za postępowanie kwalifikacyjne

Uwaga! Dokumenty należy przedłożyć w formie oryginału, poświadczonej kopii lub poświadczonego tłumaczenia.

Ile to kosztuje

- Opłata za postępowanie kwalifikacyjne dla kandydatów do zawodu pośrednika lub zarządcy – 400 zł

- W wypadku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy – 450 zł

- Wniesiona opłata za postępowanie kwalifikacyjne jest zwracana w całości w przypadku, gdy kandydat wycofa wniosek o nadanie licencji.

Przydatne adresy

- Instytut Gospodarki Nieruchomościami - www.ign.org.pl

- Polska Federacja Organizacji Zarządców i Administratorów Nieruchomości - www.pfozian.pl

- Polska Federacja Stowarzyszeń Zawodów Nieruchomościowych – www.pfszn.pl.

- Polska Federacja Zarządców Nieruchomości – www.pfrn.pl.

Często na stronach internetowych są podane nazwiska i telefony osób odpowiedzialnych za praktyki, nierzadko też same je prowadzą. Praktykę można odbyć tylko u tego zarządcy lub pośrednika, który pracuje w tym zawodzie co najmniej trzy lata.

Uwaga! Do rozpoczęcia praktyki niezbędny jest dziennik praktyk (do kupienia u organizatora praktyk). Nie może on kosztować więcej niż 100 zł.

Praktyka zaczyna się w dniu dokonania pierwszego wpisu i kończy, kiedy wprowadzi się ostatni. W trakcie praktyki przyszli pośrednicy przygotowują opis transakcji, a zarządcy plan zarządzania. Jakość ich pracy ocenia organizator praktyki, który na jej zakończenie przeprowadza rozmowę na jej temat.

W ten sposób sprawdza praktyczne przygotowanie do zawodu. Z tej rozmowy sporządza protokół. Nie można go zgubić, bo przepisy wymagają, żeby był załącznikiem do dziennika praktyk.

Końcowe formalności

Po odbyciu praktyki trzeba jeszcze skompletować dokumenty. Przesyła się je do Ministerstwa Transportu. Dokumenty powinny trafić do tego resortu nie później niż 40 dni przed wybranym terminem postępowania. Na swojej stronie ogłasza je minister transportu. Na tej samej witrynie dostępny jest formularz wniosku o nadanie uprawnień zawodowych oraz wiele innych przydatnych wzorów dokumentów oraz informacji (znajdziesz je pod tym linkiem http://www.transport.gov.pl/2-48231ac29e1fc.htm).

Minister po sprawdzeniu kompletności przekazuje dokumenty państwowej komisji kwalifikacyjnej, która sprawdza, czy kandydat spełnia ustawowe wymagania. Z postępowania sporządza odrębny dla każdego kandydata protokół i na tej podstawie wydaje świadectwo nadania licencji lub odmawia jej wydania.

Uwaga! Licencję zawodową może zdobyć tylko osoba fizyczna. Nie można uzyskać jej na firmę.

Osoby, które dostały uprawnienia zarządcy lub pośrednika, muszą się wpisać do odpowiedniego centralnego rejestru. Prowadzi go Ministerstwo Transportu. Dopiero z dniem wpisu uzyskuje się prawo wykonywania zawodu.

W centralnym rejestrze wpisuje się dane świeżo upieczonego zarządcy lub pośrednika, czyli numer i datę wpisu, imię i nazwisko, imiona rodziców i datę oraz miejsce urodzenia, adres zamieszkania, wykształcenie, numer PESEL, numer dokumentu tożsamości, numer uprawnień lub licencji zawodowych.

Uwaga! Zarządca lub pośrednik może, ale nie musi, należeć do stowarzyszenia zawodowego. Obowiązkowe jest zaś posiadanie aktualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Minimalna suma gwarancyjna to równowartość 25 tys. euro.

Podstawa prawna:

- ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (DzU z 2010 r. nr 106, poz. 675, z późn. zm.)

- rozporządzenie ministra infrastruktury z 7 czerwca 2010 r. w sprawie minimalnych wymogów programowych dla studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz zarządzania nieruchomościami (DzU z 2010 r., nr 117, poz. 786).

- rozporządzenie ministra infrastruktury z 15 lutego 2008 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami (DzU z 2008 r. nr 31, poz. 189 z późn. zm.).

- rozporządzenia ministra finansów z 12 października 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w zawodzie rzeczoznawcy majątkowego, pośrednika i zarządcy (DzU z 2010 r. nr 205, poz. 1357, 1358 i 1359)