Elektroniczne doręczenia: jaka ma być przyszłość korespondencji

Projekt ustawy o elektronizacji doręczeń oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej: ustawa) został opublikowany w lutym 2019. Głównym zamierzeniem projektowanej ustawy jest odwrócenie wciąż jeszcze dominującego trendu, gdzie podstawową formą wymiany korespondencji z administracją publiczną jest tradycyjna przesyłka papierowa.

Publikacja: 19.04.2019 07:00

Elektroniczne doręczenia: jaka ma być przyszłość korespondencji

Foto: Adobe Stock

Jest także odpowiedzią na niezadowalający stopień wykorzystywania ePUAP, który posiada wiele ograniczeń i budzi sporo obaw oraz niechęci użytkowników.

Główną zaletą propagowania e-doręczeń jest przyczynienie się do oszczędności dla nadawców – zarówno publicznych, jak i prywatnych. Każdy z nich zyska na ograniczeniu kosztów związanych m.in. z wydrukiem, kopertowaniem i czasem pracy pracowników. Obywatele oszczędzą natomiast także z tego powodu, że jeśli założą elektroniczną skrzynkę doręczeń, to kierowana z niej korespondencja do podmiotów publicznych będzie zwolniona z opłat (te opłaty to obecnie koszt przysłowiowego zakupu znaczków). Odpowiednio oszczędności powinny powstać także po stronie adresatów, m.in. dzięki elektronicznemu przechowywaniu dokumentów.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Dostawa leków na innych i racjonalnych zasadach
Prawo w firmie
Legislacja gospodarcza w stylu słabej drużyny futbolowej
Prawo w firmie
"Rzeczpospolita" znów liderem w kwestii własności intelektualnej
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?