Tak wynika z rozporządzenia ministra zdrowia z 6 lutego 2012 r. w sprawie sposobu przeprowadzania konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą (DzU z 2012 r. poz. 182). Weszło ono w życie 3 marca br.
Kogo to dotyczy
Zgodnie z ustawą z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (DzU nr 112, poz. 654 ze zm.) podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą to samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej oraz jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez ministra obrony narodowej, ministra spraw wewnętrznych, ministra sprawiedliwości lub szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, mające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (art. 2 ust. 1 pkt 2).
W tych podmiotach przeprowadza się konkursy na stanowiska:
- kierownika,
- zastępcy kierownika (gdy kierownik nie jest lekarzem),
- ordynatora,
- naczelnej pielęgniarki lub przełożonej pielęgniarek,
- pielęgniarki oddziałowej.
Konkurs przeprowadza komisja powołana przez podmiot, który utworzył jednostkę leczniczą, lub przez jej kierownika. Powołuje się ją w ciągu dwóch miesięcy od dnia, w którym zwolniło się stanowisko. Komisja m.in. opracowuje regulamin konkursu, projekt ogłoszenia o nim, rozpatruje kandydatury i wybiera kandydata. Powołanie komisji wszczyna postępowanie konkursowe.
Kto ocenia
Skład komisji zależy od tego, na jakie stanowisko przeprowadza się konkurs. Gdy chodzi o wyłonienie kierownika oraz jego zastępcy, do tego gremium wchodzą m.in. przedstawiciele podmiotu (od trzech do sześciu osób), który utworzył jednostkę oraz przedstawiciele rady społecznej.
Gdy postępowanie dotyczy posady ordynatora, w komisji zasiądzie m.in. przedstawiciel okręgowej rady lekarskiej – lekarz, przedstawiciele okręgowej izby lekarskiej, dwaj lekarze, przedstawiciele kierownika. W komisji oceniającej kandydatów na stanowisko naczelnej pielęgniarki lub przełożonej pielęgniarek znajdą się m.in. przedstawiciel okręgowej rady pielęgniarek i położnych, przedstawiciel kierownika, przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych.
Natomiast ordynator oddziału i przełożona pielęgniarek będą uczestniczyć przy wyłanianiu pielęgniarki oddziałowej.
W jej skład nie może wchodzić małżonek, krewny, powinowaty do drugiego stopnia lub osoba pozostająca w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to wpływać na jej bezstronność. Gdyby takie osoby się znalazły w komisji, postępowanie konkursowe trzeba unieważnić.
Ogłoszenie o konkursie należy opracować w ciągu dwóch miesięcy od powołania komisji i zamieścić w prasie codziennej o zasięgu ogólnokrajowym oraz podać w sposób zwyczajowo przyjęty w siedzibie podmiotu.
Wybieramy kandydata
Komisja wybiera kandydata w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów. Gdy w trakcie jednego głosowania nie zostanie on wyłoniony, przewodniczący zarządza drugą, a nawet trzecią turę. Kolejne może poprzedzać ponowna rozmowa z kandydatami.
Podmiot, który utworzył podmiot leczniczy, lub jego kierownik pisemnie informują kandydatów o wynikach konkursu w ciągu 14 dni od ostatniego posiedzenia komisji.
Kiedy trzeba ponowić postępowanie
Postępowanie konkursowe unieważnia się w razie:
- niezachowania kolejności czynności postępowania konkursowego,
- pominięcia którejś z czynności postępowania konkursowego,
- braków w ogłoszeniu lub niepodania ogłoszenia do wiadomości w sposób wymagany,
- rozpatrzenia kandydatury pomimo braków formalnych (brak dokumentu),
- udziału osób nieuprawnionych w komisji,
- naruszenia zasady tajności przy głosowaniu,
- braku zawiadomienia kandydata lub członka komisji o posiedzeniu.
Wniosek składa się do podmiotu, który utworzył jednostkę lub kierownika w ciągu 14 dni od wybrania przez komisję kandydata. Jeżeli unieważniono postępowanie, ponowny konkurs wszczyna się w terminie dwóch miesięcy od stwierdzenia nieważności poprzedniego.