Nie dla wszystkich są one jednakowe. Od tego, czy zgodnie z przepisami i sumiennie zostały wypełnione, zależy poprawność wykazów przesyłanych marszałkowi województwa.

Posiadacz odpadów jest obowiązany prowadzić ewidencję zgodnie z art. 36 ustawy o odpadach. Od początku  2011 r. przedsiębiorców obowiązują nowe wzory ewidencji odpadów. Określa je rozporządzenie ministra środowiska z 8 grudnia 2010 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (DzU z 2010 nr 249, poz. 1673).

Ewidencja jest prowadzona z zastosowaniem:

- karty ewidencji odpadu, prowadzonej dla każdego rodzaju odrębnie;

- karty przekazania odpadu.

Reklama
Reklama

Małe i średnie firmy (przepisy milczą w tym miejscu o mikroprzedsiębiorstwach) ewidencjonują odpady w sposób uproszczony, czyli za pomocą kart przekazania odpadów. To znaczy, że powinny założyć np. skoroszyt i wpinać do niego kolejno karty przekazania odpadów. Na ich podstawie sporządzą sprawozdanie roczne, które prześlą marszałkowi województwa.

Uwaga!

Prowadzenie uproszczonej ewidencji nie zwalnia z obowiązku sprawozdawczego.

Karty ewidencji prowadzi się odrębnie dla każdego rodzaju odpadu (zgodnie z katalogiem odpadów). Wypełnienie prawidłowo druku z załącznika nr 1 do rozporządzenia tylko z pozoru jest proste. Dlatego, jeśli ktoś robi to po raz pierwszy, powinien poradzić się specjalisty albo przynajmniej osoby, która już taką ewidencje prowadzi.

W karcie ewidencji nie można zapomnieć o zaznaczeniu, w jakim zakresie podmiot prowadzi działalność związana z odpadami.

Kłopoty pojawiają się też, gdy chodzi o potwierdzenie odbierającego na karcie przekazania odpadu. Wytwórca śmieci uzyskuje bezpośrednio tylko podpis transportującego. Na ogół odbierający przesyła wytwórcy kopię karty z podpisem. Jeśli zbyt długo tego nie robi, warto się o to upomnieć, bo mogą być kłopoty w  przypadku kontroli.

Dokumenty wchodzące w skład ewidencji odpadów przechowywać należy przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym  je sporządzono.

Uwaga! Wolno wypełnić zbiorczą kartę przekazania odpadu obejmującą odpad tylko danego rodzaju pod warunkiem, że jest przekazywany łącznie w czasie jednego miesiąca kalendarzowego, za pośrednictwem tego samego podmiotu prowadzącego transport odpadów i oddawanych temu samemu posiadaczowi odpadów.

Ewidencję można prowadzić w systemie elektronicznym, niezbędne jest jednak poświadczenie dokumentów ewidencji odpadów za pomocą podpisu elektronicznego. -