Polska jest krajem atrakcyjnym turystycznie i jednocześnie stawiającym na tzw. turystykę biznesową.

Dlatego szukając pomysłu na prowadzenie działalności gospodarczej, warto może  rozważyć rozpoczęcie działalności polegającej na świadczeniu usług hotelarskich. Właściwe przepisy znajdziemy w ustawie z  29 sierpnia 1997 o usługach turystycznych.

Jakie wymagania

Zgodnie z ustawą usługi hotelarskie to krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych. Mogą być one świadczone w obiektach, które spełniają:

- wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany;

- wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone przepisami.

Miejsca nie tylko do spania

Są następujące rodzaje obiektów hotelarskich:

- hotele – obiekty mające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów;

- motele – obiekty położone przy drogach, z parkingiem, mające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych;

- pensjonaty – obiekty mające co najmniej 7 pokoi, świadczące dla swoich klientów całodzienne wyżywienie;

- kempingi (campingi) – obiekty strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach, samochodach mieszkalnych (campobusach) i przyczepach samochodowych, przyrządzanie posiłków, parkowanie samochodów, a także świadczące usługi związane z pobytem klientów; mogą dodatkowo umożliwiać nocleg w domkach turystycznych lub innych obiektach stałych;

- domy wycieczkowe – obiekty mające co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowane do samoobsługi klientów oraz świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów;

- schroniska młodzieżowe – obiekty przeznaczone do indywidualnej i grupowej turystyki młodzieżowej, dostosowane do samoobsługi klientów;

- schroniska – obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi, przy szlakach turystycznych, świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów;

- pola biwakowe – obiekty niestrzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach.

Usługi hotelarskie mogą być świadczone również w innych obiektach, jeżeli  spełniają  minimalne wymagania zgodne z ustawą i aktami wykonawczymi.

Za inne obiekty, w których mogą być świadczone usługi hotelarskie, uważa się także wynajmowane przez rolników pokoje i miejsca na ustawianie namiotów w prowadzonych przez nich gospodarstwach rolnych, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania; chodzi tu o agroturystykę.

Jakie kategorie

Poszczególne obiekty hotelarskie mają określone kategorie, które są odzwierciedleniem oferowanego przez nie standardu.

Gwiazdki i cyfry rzymskie

Ustawodawca określił:

- dla hoteli, moteli i pensjonatów  pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami;

- dla kempingów (campingów)  cztery kategorie oznaczone gwiazdkami;

- dla domów wycieczkowych i schronisk młodzieżowych  trzy kategorie oznaczone cyframi rzymskimi.

Zaszeregowania obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów dokonuje marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce położenia obiektu hotelarskiego. Ten sam organ prowadzi ewidencję obiektów hotelarskich.

Natomiast zaszeregowania obiektów agroturystycznych oraz tzw. innych obiektów dokonuje i prowadzi ich ewidencję wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce ich położenia.

Uwaga!

Przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich konieczne jest uzyskanie zaszeregowania obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii.

Przykład

Pan Nowak kupił hotel od swojego przyjaciela. Zanim rozpocznie działalność, musi potwierdzić u właściwego marszałka województwa zaszeregowanie, czyli jeszcze raz musi zostać stwierdzone, że dany obiekt to hotel.

Jeżeli pan Nowak planuje zmianę zasad funkcjonowania obiektu, konieczne jest otrzymanie nowego zaszeregowania (np. hotel został przekształcony w motel).

Możliwa promesa

Przedsiębiorca, który zamierza rozpocząć świadczenie usług  w obiekcie hotelarskim, może ubiegać się o przyrzeczenie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii (promesa).

Jest ono wydawane, na wniosek przedsiębiorcy,  przez właściwego marszałka województwa w formie decyzji administracyjnej, na okres nie dłuższy niż dwa lata.

Instytucja promesy ma na celu zabezpieczenie interesu przedsiębiorcy, który aby świadczyć usługi hotelarskie, musi ponieść znaczne koszty i powinien mieć pewność, że po wydaniu pieniędzy będzie mógł prowadzić działalność >patrz ramka.

Kontrola obiektów

Marszałkowie województw oraz wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) mają prawo kontrolować, w zakresie swojej właściwości miejscowej, przestrzeganie wymagań, które stawia ustawa, w stosunku do wszystkich obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

Organy kontrolne mogą wykonywać następujące czynności kontrolne:

- dokonywać kontroli wszystkich pomieszczeń i urządzeń wchodzących w skład kontrolowanych obiektów;

- żądać od kierownika obiektu oraz od wszystkich osób, które są w  nim  zatrudnione, pisemnych i ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą;

- żądać okazania dokumentów potwierdzających spełnienie przez obiekt wymagań sanitarnych i przeciwpożarowych.

Minister właściwy do spraw turystyki może dokonywać kontroli w zakresie spełniania przez obiekt hotelarski wymagań przewidzianych dla rodzaju i kategorii, do których został zaszeregowany.

W razie stwierdzenia, że obiekt hotelarski nie spełnia wymagań przewidzianych dla rodzaju i kategorii, do których został zaszeregowany, minister właściwy do spraw turystyki występuje do właściwego organu o dokonanie zmiany rodzaju lub kategorii obiektu.

Jeżeli obiekt hotelarski przestał spełniać wymagania określone dla rodzaju i kategorii, właściwy organ dokonuje z urzędu zmiany rodzaju lub kategorii obiektu bądź uchyla decyzję o zaszeregowaniu obiektu do określonego rodzaju.

Natomiast w przypadku gdy obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie, nie spełnia wymagań dotyczących bezpieczeństwa pożarowego i sanitarnego, organ prowadzący ewidencję obiektu może nakazać wstrzymanie świadczenia usług hotelarskich do czasu usunięcia stwierdzonych uchybień.

Trzeba mieć nazwę

W obiektach hotelarskich należy umieścić na widocznym miejscu:

- nazwę oraz siedzibę lub imię i nazwisko a także adres przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w tym obiekcie;

- tablicę określającą rodzaj i kategorię obiektu;

- informację o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami;

- informację o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych.

Uwaga! Jeśli świadczysz usługi hotelarskie możesz, w celu zapewnienia porządku oraz bezpieczeństwa klientów i ich mienia, wydawać regulaminy porządkowe wiążące wszystkie osoby przebywające na terenie obiektu hotelarskiego.

Ile to kosztuje

Przedsiębiorca płaci za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań niezbędnych do zaszeregowania go do określonego rodzaju i kategorii. Opłatę wnosi się na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która przeprowadza ocenę.  Jej wysokość to:

- 1500 zł  dla  hoteli i moteli kategorii oznaczonej czterema i pięcioma gwiazdkami;

- 1000 zł  dla  hoteli i moteli kategorii oznaczonej trzema gwiazdkami;

- 600 zł  dla  hoteli i moteli kategorii oznaczonej jedną i dwiema gwiazdkami oraz pensjonatów powyżej 20 pokoi;

- 500 zł  dla  domów wycieczkowych;

- 400 zł  dla  pensjonatów do 20 pokoi;

- 300 zł  dla  kempingów (campingów) i schronisk;

- 100 zł  dla  schronisk młodzieżowych i pól biwakowych.

Co we wniosku

Wniosek o wydanie promesy powinien zawierać w szczególności:

- oznaczenie przedsiębiorcy wraz z podaniem jego siedziby i adresu, a w wypadku gdy przedsiębiorcą jest osoba fizyczna – miejsca zamieszkania i adresu;

- nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu;

- określenie położenia obiektu, wraz z podaniem jego adresu;

- wskazanie rodzaju obiektu hotelarskiego i kategorii, o które ubiega się przedsiębiorca.

Do wniosku dołącza się ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę lub zmianę sposobu użytkowania obiektu.

W okresie ważności promesy przedsiębiorca nie może, co do zasady, świadczyć usług hotelarskich w obiekcie. Marszałek województwa może jednak, w drodze postanowienia, zezwolić na rozpoczęcie świadczenia usług hotelarskich przez przedsiębiorcę, który otrzymał promesę, po złożeniu przez niego kompletnego wniosku o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii.

Uwaga!

Dozwolone jest używanie nazwy rodzajowej i oznaczenia kategorii do celów informacyjnych i promocyjnych obiektu hotelarskiego jeszcze przed spełnieniem wszystkich formalności.

Zobacz serwis » Dobra Firma » Firma » Zakładanie firmy » Pomysł na biznes » Hotel, motel, pensjonat