W programie „Innowacyjna gospodarka” zarezerwowano środki na promocję Polski i polskiej gospodarki oraz samych firm na zagranicznych rynkach. Ta specjalna pula pieniędzy kryje się pod numerami działań 6.5.1 i 6.5.2. Celem tego pierwszego jest:
- poprawa wizerunku polskiej gospodarki wśród partnerów międzynarodowych,
- poprawa dostępu do informacji zarówno o Polsce, jak i warunkach prowadzenia działalności poza granicami kraju,
- wzrost inwestycji polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych,
- rozwój branż priorytetowych z punktu widzenia realizacji programu.
Jednym ze środków, który ma zapewnić osiągnięcie tych celów, jest realizacja programów promocyjnych ogólnych, czyli organizacja lub współorganizacja dużych wydarzeń promocyjnych zwiększających stopień rozpoznawalności Polski na świecie oraz programów promocyjnych branżowych.
Te ostatnie mają stanowić kompleksową koncepcję wsparcia konkretnej branży. Z kolei działanie 6.5.2 „Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji” dedykowane jest bezpośrednio przedsiębiorcom. Ma ich zachęcić do aktywnego udziału w programach branżowych i promocji ogólnej powstałych i realizowanych przy wsparciu wyżej opisanego mechanizmu.
Innymi słowy działanie 6.5.1 służy instytucjom, organizacjom lub zrzeszeniom przedsiębiorców do wykreowania takiego programu promocji (branżowego lub ogólnego), a działanie 6.5.2 służy dofinansowaniu konkretnych przedsiębiorców, którzy zgłoszą swój udział w takich programach.
Wyjazd na targi
Przedsiębiorca, który jest zainteresowany udziałem odpowiednio w branżowym lub ogólnym programie promocji, musi zgłosić się do organizatora takiej imprezy. Będą nimi instytucje, zrzeszenia lub organizacje przedsiębiorców wybrane przez Ministerstwo Gospodarki. To ono organizuje w tym celu konkursy w ramach opisanego działania 6.5.1.
Po wybraniu interesującej przedsiębiorcę imprezy, np. konkretnych targów lub wystawy objętej programem ogólnym, i zgłoszeniu się do organizatora firma występuje o dofinansowanie do Ministerstwa Gospodarki. W przypadku programów ogólnych należy to zrobić najpóźniej na 60 dni przed rozpoczęciem konkretnej imprezy.
W przypadku programu promocji branżowej udział przedsiębiorcy obwarowany jest większą liczbą kryteriów, które trzeba spełnić. Przede wszystkim rodzaj prowadzonej działalności, określonej według kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności lub Europejskiej Klasyfikacji Działalności, musi mieścić się w katalogu rodzajów działalności określonych w konkretnym programie branżowym.
Ponadto przedsiębiorca musi zadeklarować udział w działaniach promujących stanowiących co najmniej 60 proc. liczby wszystkich działań określonych w programie.
Ramy prawne
Zasady udzielania firmom wsparcia reguluje rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji w ramach działania 6.5.2 programu „Innowacyjna gospodarka” (DzU z 2010 nr 133, poz. 892).
Między innymi wskazuje ono, jakie wydatki i w jakim czasie wolno ponosić przedsiębiorcom, aby mogły być przedmiotem refundacji. I tak zgodnie z § 5 ust. 2 tego rozporządzenia do wydatków kwalifikowanych zalicza się wydatki na pokrycie kosztów:
- wynajmu powierzchni wystawienniczej,
- wynajmu zabudowy takiej powierzchni,
- wynajmu sal konferencyjnych,
- zakupu usług w zakresie obsługi technicznej, w tym nagłośnienia i oświetlenia powierzchni wystawienniczej (stoiska) lub sal konferencyjnych,
- zakupu usług w zakresie obsługi seminariów, konferencji, pokazów, prezentacji produktów lub usług oraz degustacji,
- zakupu usług tłumaczenia symultanicznego lub konsekutywnego,
- zakupu usług transportu osób, o ile jest to związane z organizacją seminariów, konferencji, pokazów oraz degustacji lub organizacją branżowej misji gospodarczej,
- zakupu usługi transportu i spedycji eksponatów w związku z udziałem w targach, wystawach lub misjach wraz z ubezpieczeniem i odprawą celną,
- wpisu do katalogu targowego, opłaty rejestracyjnej oraz reklamy w mediach targowych,
- zakupu usługi przygotowania i druku materiałów promocyjnych i reklamowych oraz tłumaczenia tych materiałów,
- przejazdu i noclegu przedsiębiorcy lub nie więcej niż dwóch pracowników przedsiębiorcy uczestniczących w targach lub wystawach w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy,
- zakupu biletu wstępu w celu zwiedzania targów lub wystaw związanych z branżową misją gospodarczą,
- zakupu usług doradczych i prawnych związanych z uzyskaniem dokumentu uprawniającego do wprowadzenia towarów lub usług na rynki określone w branżowym programie promocji lub programie promocji o charakterze ogólnym,
- przygotowania i tłumaczenia dokumentacji technicznej,
- transportu i ubezpieczenia próbek wyrobu i dokumentacji technicznej, wysłanych do badań certyfikacyjnych,
- przeprowadzenia audytu certyfikatu wyrobu,
- wystawienia i wydania certyfikatu wyrobu,
- promocji ponoszonych w związku z informowaniem o współfinansowaniu udziału przedsiębiorcy w branżowym programie promocji lub programie promocji o charakterze ogólnym ze środków europejskich.
Aby wydatki poniesione przez przedsiębiorcę mogły zostać mu w części zwrócone, muszą być ponoszone w tzw. okresie kwalifikowalności. To oznacza, że w przypadku programu branżowego wolno ich dokonywać od dnia zawarcia umowy o realizację takiego programu do upływu 30 dnia od zakończenia jego realizacji.
Natomiast przy programach promocji ogólnej od dnia opublikowania listy takich programów do upływu 30 dnia od zakończenia programu opisanego we wniosku o dofinansowanie. Wielkość pomocy na udział w programie branżowym nie może przekraczać 60 proc. poniesionych wydatków kwalifikowanych i jednocześnie 300 tys. zł.
W przypadku programów ogólnych intensywność wsparcia to 50 proc. i maksymalnie 25 tys. zł.
Więcej informacji na o działaniach 6.5.1 i 6.5.2 można znaleźć na stronie resortu gospodarki www.mg.gov.pl, w zakładce fundusze Unii Europejskiej.
Zgłoś swój udział
Poniżej prezentujemy aktualną listę imprez objętych wsparciem. Przedsiębiorca znajdzie na niej informacje o miejscu i terminie danego wydarzenia, organizatorze i nieprzekraczalnym terminie na złożenie wniosku o dofinansowanie do Ministerstwa Gospodarki.
- Renewable Energy India, New Delhi/Indie
, 10 – 12 sierpnia 2011, organizator: Krajowa Izba Gospodarcza, wnioski o dofinansowanie należy składać do Ministerstwa Gospodarki nie później niż do 13 czerwca 2011.
- Międzynarodowe Targi Wielobranżowe, Izmir/Turcja
, 8 – 18 września 2011, Krajowa Izba Gospodarcza, do 11 lipca 2011.
- The 15th China International Fair for Investment & Trade CIFIT Xiamen/Chiny
, 8 – 11 września 2011, Polexpo Exhibitions sp. z o.o., do 11 lipca 2011.
- Targi Jesienne, Zagrzeb/Chorwacja
, 14 – 18 września 2011, ELTAR, do 18 lipca 2011.
- GreenBiz 2011 Ho Chi Minh/Wietnam
, 15 – 16 września 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 18 lipca 2011.
- Międzynarodowe Targi Le Grand Pavois, La Rochelle/Francja
, 14 – 19 września 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 18 lipca 2011.
- Misja gospodarcza powiązana z Międzynarodowymi Targami „Wietnam Food Processing and Pharmaceutical Ho Chi Minh 2011”, Ho Chi Minh/Wietnam
, 19 – 25 września 2011, Krajowa Izba Gospodarcza, do 21 lipca 2011.
- Międzynarodowe Targi Neva 2011, Sankt Petersburg/Rosja
, 20 – 23 września 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 22 lipca 2011.
- Międzynarodowa Wystawa Eko-Tech 2011, Astana/Kazachstan
, 21 – 23 września 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 25 lipca 2011.
- Power Generation and Water Middle East 2011 Abu Dhabi/Zjednoczone Emiraty Arabskie
, 3 – 5 października 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 4 sierpnia 2011.
- Międzynarodowe Targi Maszynowe MSV, Brno/Czechy
, 3 – 7 października 2011, Agencja Promocji Eksportu, Jarosław Krykwiński, do 4 sierpnia 2011.
- Międzynarodowe Targi Metalowe ZEPS Intermetal 2011, Zenica/Bośnia i Hercegowina
, 4 – 9 października 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 5 sierpnia 2011.
- Międzynarodowe Targi Techniczne TIB (International Fair for Technologies and Industrial Equipment), Bukareszt/Rumunia
, 5 – 8 października 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 8 sierpnia 2011.
- Międzynarodowe Targi Budownictwa i Robót Publicznych Concreta 2011, Porto/Portugalia,
18 – 22 października 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 19 sierpnia 2011.
- Międzynarodowe Targi Górnicze China Coal & Mininig Expo 2011, Pekin/Chin
y, 27 października – 1 listopada 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 29 sierpnia 2011.
- Międzynarodowe Targi Beauty, Health & Fashion Show, Montreal/Kanada
, listopad 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 2 września 2011.
- Międzynarodowe Targi Salon Nautico International De Barcelona, Barcelona/Hiszpania
, 5 – 13 listopada 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 6 września 2011.
- VietWater 2011 Ho Chi Minh/Wietnam,
10 – 12 listopada 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 12 września 2011.
- Międzynarodowe Targi Sprzętu Medycznego i Wyposażenia Szpitali Medica, Düsseldorf/Niemcy
, 16 – 19 listopada 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 19 września 2011.
- Międzynarodowe Targi AF-L’Atigiano in Fiera, Mediolan/Włochy, 3
– 11 grudnia 2011, Departament Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki*, do 4 października 2011.
* Podany organizator może się zmienić (odpowiednia informacja zostanie wówczas opublikowana na stronie www.mg.gov.pl). W takim wypadku przesłane przez przedsiębiorców zgłoszenia zostaną przekazane do właściwego podmiotu odpowiedzialnego za organizację danej imprezy.
Czytaj też:
Zobacz więcej:
»
»
»
»
»