Przy umieszczaniu reklamy na samochodzie także nie wszystkie chwyty są dozwolone. Pozostawienie odkrytej tablicy rejestracyjnej to za mało.
Z prawa o ruchu drogowym wynika pośrednio i bezpośrednio wiele ograniczeń dotyczących takiej reklamy. Nie może ona zakrywać świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych i innych oznakowań, które powinny być widoczne.
Prawo o ruchu drogowym zabrania też ozdabiania tablic rejestracyjnych i umieszczania z przodu lub z tyłu pojazdu znaków, napisów lub przedmiotów, które ograniczą czytelność tych tablic. Nie wolno też umieszczać na pojeździe znaku określającego inne państwo niż to, w którym pojazd został zarejestrowany.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Nie można używać auta w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w nim lub poza nim.
Wynika z tego choćby to, że reklama nie może powodować niestabilności samochodu lub być niestarannie zamocowana.
Ponadto ładunek pojazdu (w tym wypadku choćby tablica reklamowa czy inne przedmioty służące zachwalaniu towarów bądź usług) nie może powodować przekroczenia dopuszczalnych parametrów pojazdu: masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności, nacisków osi pojazdu na drogę; nie może też utrudniać kierowania czy naruszać stateczności ani ograniczać widoczności drogi.
Ładunek umieszczony na pojeździe ma być też zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.
Ponadto wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m. Całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie powinna przekraczać 2,55 m (są wyjątki).
Nie może on też zanadto wystawać z przodu auta (najwyżej 0,5 m), z tyłu (nie więcej niż 2 m) ani z boków. Jeśli wystaje poza obrys pojazdu (np. z tyłu powyżej pół metra), musi być odpowiednio oznaczony.
Dodatkowe ograniczenia dotyczą pojazdów osobowych używanych w transporcie drogowym. Na ich dachach nie można umieszczać lamp i urządzeń technicznych, a na aucie oznaczeń z nazwą, adresem i telefonem przedsiębiorcy, czyli upodabniać samochodu do taksówki.
– Jeżeli pojazd jest zarejestrowany, sprawny, stoi w wyznaczonym do tego miejscu, to nie możemy właściciela ukarać, nawet gdy jest na nim reklama – mówi Jacek Kubiak, kierownik referatu Straży Miejskiej w Poznaniu. – Chyba że publikowane byłyby tam treści zabronione, np. rasistowskie.
Problemy mogą powstać przy kontroli policyjnej, gdy dla celów reklamy pojazd został przemalowany na inny kolor. Wtedy właściciel może zostać ukarany za niezgodność z dowodem rejestracyjnym pojazdu.
Strażnicy miejscy natomiast, korzystając z kodeksu wykroczeń, mogą też skierować sprawę do sądu i często tak robią.
Co mówi przepis
Art. 63a kodeksu wykroczeń
§ 1. Kto umieszcza w miejscu publicznym do tego nieprzeznaczonym ogłoszenie, plakat, afisz, apel, ulotkę, napis lub rysunek albo wystawia je na widok publiczny w innym miejscu bez zgody zarządzającego tym miejscem, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny. § 2.
W razie popełnienia wykroczenia można orzec przepadek przedmiotów stanowiących przedmiot wykroczenia oraz nawiązkę w wysokości do 1500 złotych lub obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.
Uważaj z lawetą
Od pewnego czasu coraz bardziej popularne stają się też reklamy na lawetach za samochodem. Nie ma z nimi problemu, póki jeżdżą.
Gorzej gdy lawety stawiane są na poboczach jezdni lub chodnikach. Niektóre miasta, np. Poznań, wypowiedziały temu wojnę. Stojące nielegalnie w pasie drogowym lawety straż miejska dokumentuje i fotografuje. Dane przesyła odpowiednim zarządom dróg.
Właściciele reklamowych lawet są karani zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych. Strażnicy nie nakładają już jednak mandatów, kodeks wykroczeń w tym zakresie został bowiem w czerwcu ubiegłego roku zmieniony.
Coraz częściej dochodzi też do umieszczania reklam na zdezelowanych przyczepach kempingowych, starych rowerach czy motocyklach. Wówczas zastosowanie mają przepisy o drogach publicznych.
Rodzaj drogi
W terenie zabudowy
Poza terenem zabudowy
Autostrada
30
50
Droga ekspresowa
20
40
Droga ogólnodostępna:
a) krajowa
10*
25
b) wojewódzka, powiatowa
8*
20
c) gminna
6*
15*
* Za zgodą zarządcy drogi można usytuować reklamę bliżej krawędzi jezdni
Czytaj też artykuły:
Zobacz więcej: