W procedurze zwolnień grupowych ważnym elementem, lecz tym pozaprawnym, jest budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, mimo dokonywanych zmian w liczbie zatrudnionych osób.

Redukcja zatrudnienia czy restrukturyzacja nie są przecież działaniami, które byłyby pozytywnie odbierane przez załogę. A tymczasem pozytywny wizerunek firmy wiąże się bezpośrednio z budowaniem marki danego podmiotu jako wiarygodnego, budzącego zaufanie na rynku i wśród personelu.

[srodtytul]Pozytywna komunikacja[/srodtytul]

Budowanie dobrych relacji z pracownikami powinno następować przez systematyczne przekazywanie im informacji o przygotowywanym i trwającym procesie zwolnień. Ma to zasadnicze znaczenie dla firmy w kontekście powstrzymania odejść najlepszych zatrudnionych, którzy z reguły nie spełniają kryteriów wyboru do zwolnienia.

Atmosfera niedomówień, nieprecyzyjnych i nieformalnych wiadomości krążących wśród załogi czy też wykluczające się wzajemnie komunikaty osób na stanowiskach zarządczych powodują utratę zaufania pracowników do pracodawcy.

To w konsekwencji utrudnia proces negocjacji/konsultacji z personelem i jego przedstawicielami i powoduje, że najbardziej wartościowi pracownicy decydują się zmienić miejsce pracy ze względu na niepewną przyszłość obecnego pracodawcy i mgliste perspektywy własnego rozwoju.

[srodtytul]Zadania zespołu[/srodtytul]

Aby zapobiec takim skutkom, pracodawca powinien zbudować zespół składający się z doświadczonych pracowników na wyższych stanowiskach, którzy mają szczegółową wiedzę o zespole zatrudnionych. To umożliwi przyjęcie najbardziej racjonalnych kryteriów zwolnień oraz ustalenie zakresu i treści komunikatu dla załogi o rozpoczęciu procesu.

Zespół roboczy powinien tak opracować schemat zwolnień, by relacje między pracownikami a pracodawcą zostały w jak najmniejszym stopniu zaburzone. Dobrze będzie, jeśli zadba też, by w toku konsultacji ze związkami zawodowymi czy też przedstawicielami pracowników jednoznacznie został wskazany – w regulaminie konsultacji – przyjęty przez strony sposób i zakres informowania załogi o postępie rozmów.

To zminimalizuje ryzyko odejść wartościowych pracowników i wystąpienie sporów w okresie wręczania wypowiedzeń umów o pracę.

[srodtytul]Dodatkowa sfera [/srodtytul]

Zadaniem zespołu jest także weryfikacja polityki zarządzania kadrami oraz szkoleń w firmie. To ważne. Pozwala bowiem potwierdzić fakt, że pracodawca stworzył pracownikom możliwość rozwoju zawodowego i zmianę stanowisk i zadbał, by te wymagające zwiększonych kompetencji i wytrzymałości na stres były należycie obsadzane.

W praktyce pracownik może bowiem kwestionować dobór kryteriów do zwolnień czy też wybór jego osoby jako objętej redukcjami.

[srodtytul]Rozwiązywanie umów[/srodtytul]

Zwykle przyczyną konfliktów z pracownikami są nieprawidłowości także w relacjach międzyludzkich w toku wręczania wypowiedzeń umowy o pracę. To m.in. na nie powołują się zwalniani, odwołując się od wypowiedzenia czy kwestionując podpisane porozumienia o rozwiązaniu umowy o pracę. Dotyczy to zwłaszcza wieloletnich pracowników danej firmy.

Aby tego uniknąć, pracodawca powinien nie tylko wręczyć dokument prowadzący do ustania zatrudnienia, lecz także podjąć próbę ustosunkowania się do przyczyny wypowiedzenia i przesłanek wyboru danego pracownika do zwolnienia, a także odnotować wszelkie uwagi pracownika co do procesu pracy, atmosfery w firmie.

Dzięki temu podwładny uzyska możliwość wyrażenia swego zdania co do rozwiązania stosunku pracy, a szef – wiele cennych informacji o funkcjonowaniu swojej firmy, problemach załogi i przez to potencjalnym zagrożeniu sporami ze stosunku pracy.

Pracodawca powinien unikać wszelkiego automatyzmu w swoich działaniach. Każdy pracownik firmy ma własną historię zatrudnienia, rozwoju, którą osoba dokonująca zwolnienia musi znać. Jeśli proces redukcji jest prowadzony przez podmiot zewnętrzny, to w spotkaniu z personelem powinien uczestniczyć przedstawiciel firmy, znany pracownikowi.

Bliski współpracownik może bowiem wpłynąć na ograniczenie negatywnych emocji w toku zwolnień i wykorzystać w pełni wywiad z odchodzącym pracownikiem.

[i]Autorka jest adwokatem w Kancelarii Baker&McKenzie[/i]

[ramka] [b]Zobacz cały poradnik [link=http://www.rp.pl/temat/543494.html]Zwolnienia grupowe[/link][/b][/ramka]