Zasady ich uzyskania określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=56BE4783FA1A1D97046ECA3C83BE333D?id=367757]rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 14 września 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w związku z likwidacją skutków powodzi z 2010 r. (DzU nr 173, poz. 1173)[/link].

[b]Weszło w życie 23 września[/b] i jest to akt wydany na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADDCBEC7A721FFF5C9233A427C645320?id=360172]ustawy z 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. (DzU nr 123, poz. 835 ze zm.)[/link].

[srodtytul]Na co wsparcie[/srodtytul]

Poszkodowanym w wyniku wiosenno-letniego kataklizmu pieniądze z PFRON pomogą w:

- utrzymaniu zagrożonych likwidacją wskutek powodzi miejsc pracy osób niepełnosprawnych,

- odtworzeniu zniszczonej lub utraconej infrastruktury i wyposażenia warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej oraz przedsiębiorstw osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą,

- wsparciu niepełnosprawnych w zakupie sprzętu rehabilitacyjnego, środków pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych utraconych lub zniszczonych wskutek powodzi,

- usunięciu powstałych wskutek powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych uprzednio barier technicznych i architektonicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych (finansowanie remontów, readaptacja i zakup sprzętu),

- dofinansowaniu oprocentowania kredytów bankowych (nawet do 50 proc.) zaciągniętych na likwidację skutków powodzi w związku z zatrudnianiem i rehabilitacją osób niepełnosprawnych.

[srodtytul]Jakie dokumenty[/srodtytul]

Aby liczyć na taką pomoc, poszkodowany zbiera komplet dokumentów. Zaświadczenie o zniszczeniach i skutkach powodzi wydaje gmina właściwa ze względu na miejsce wystąpienia zalania.

Osoba niepełnosprawna prowadząca biznes, pracodawca zatrudniający niepełnosprawnych lub organizator zakładu aktywności zawodowej składają wniosek w oddziale PFRON właściwym dla miejsca prowadzenia działalności lub rehabilitacji niepełnosprawnych. Musi on zawierać m.in.

- dane wnioskodawcy (nazwę, REGON i NIP, adres, telefony),

- przedmiot działalności,

- charakterystykę i oszacowanie majątku trwałego i obrotowego przed powodzią i wykaz poniesionych strat,

- oświadczenie wnioskodawcy o zawartych ubezpieczeniach majątku i o kwocie przyznanego odszkodowania,

- opis działań zmierzających do utrzymania zagrożonych likwidacją miejsc pracy,

- wnioskowaną kwotę pomocy i jej przeznaczenie z uzasadnieniem,

- liczbę zatrudnionych osób niepełnosprawnych.

Od otrzymania pisma PFRON ma 14 dni na jego rozpatrzenie i pisemnie powiadamia wnioskodawcę o wysokości przyznanych pieniędzy albo o odmowie ich udzielenia i przyczynie.

Określając dofinansowanie, fundusz wskazuje jego wysokość, przeznaczenie, sposób rozliczenia, warunki wypowiedzenia umowy i to, czy stanowi ono pomoc publiczną.