Lokum to nie tylko atrakcyjne położenie, choć to ma niewątpliwie ogromny wpływ na sukces gabinetu. Zakład musi jeszcze spełniać określone wymogi sanitarne. W takich miejscach nie tak trudno o skaleczenia i zakażenia. Dlatego konieczne jest uzyskanie zgody wojewódzkiego inspektora sanitarnego (sanepidu) na prowadzenie działalności gospodarczej w danym lokalu. Zależnie od tego, jakie konkretnie usługi będą wykonywane w danej placówce, takie poszczególne warunki będzie musiała ona spełniać.
Przepisy określają, co konkretnie musi posiadać zakład fryzjerski, a co taki, który ma saunę i solarium, czy też ten oferujący masaż wodny. Choć detali jest wiele, to za każdym razem jednak [b]odpowiedzi związanych z wyposażeniem i budową lokalu należy szukać w przepisach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172409]rozporządzenia ministra zdrowia z 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (DzU nr 31, poz. 273). [/link][/b]
[srodtytul]Odrębny budynek lub lokal...[/srodtytul]
Zgodnie ze wspomnianą regulacją takie gabinety powinny być zlokalizowane w odrębnym budynku lub lokalu. Ewentualnie mogą stanowić wyodrębnioną część danego budynku lub lokalu. Natomiast wejście do zakładu stanowiącego wydzieloną część budynku lub lokalu może być wspólne dla wszystkich jego użytkowników i prowadzić z dróg komunikacji ogólnej – byle nie przez pomieszczenia, w których nie są świadczone usługi.
Z jakich części powinien składać się salon? Będą to pomieszczenia, w których są świadczone usługi. Zatem może to być osobny pokój, w którym wykonywane są zabiegi na ciało, takie jak masaże czy pilingi. W jeszcze innym klienci będą poddawani zabiegom na twarz, a w kolejnym np. manikiurowi i pedikiurowi.
Tu warto m.in. pamiętać, że w zakładzie, w którym są świadczone usługi w zakresie pedikiuru, wydziela się stanowisko o powierzchni co najmniej 6 mkw., odizolowane od innych. Powinno być ono wyposażone w brodzik do moczenia nóg z bieżącą ciepłą i zimną wodą. [b]Salony mają też prawo używać przenośnych brodzików,[/b] ale w takim przypadku muszą je myć i dezynfekować po każdym użyciu.
Jeśli do zakładu zostanie zakupione solarium, to także jego usytuowanie musi być zgodne z rozporządzeniem. Chodzi o to, że urządzenie do opalania umieszcza się w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu osłoniętym ściankami o wysokości co najmniej 2 m. Trzeba je wyposażyć w zasobnik z ręcznikami jednorazowego użytku, środki dezynfekcyjne oraz szafkę lub wieszak na odzież osób korzystających z usług. Łóżko lub kabinę do opalania po każdym użyciu trzeba dezynfekować, a informację o wykonaniu tej czynności zamieścić w widocznym miejscu.
Zakład powinien mieć też szatnię i poczekalnię dla klientów. Nie obejdzie się także bez toalety dla osób korzystających z usług i tych zatrudnionych w zakładzie. Przy czym w przypadku zakładu stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu dopuszczalne jest korzystanie z ustępu znajdującego się w innej części budynku lub lokalu. Jednak musi on znajdować się nie dalej niż 75 m od gabinetu, a dojście do niego ma odbywać się drogami komunikacyjnymi.
Tu uwaga! To nie właściciel decyduje o dopuszczalności odsyłania klientów i personelu do takiej toalety. Zgodę w tym zakresie wydaje bowiem państwowy powiatowy inspektor sanitarny.
Rozporządzenie stawia także wymóg posiadania pomieszczenia lub miejsca do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości. W osobnym pomieszczeniu albo szafie przechowywane powinny być preparaty kosmetyczne oraz czysta i brudna bielizna. Właściciel gabinetu powinien także wygospodarować miejsce na pojemniki, w których będą gromadzone odpady. Takie pojemniki po napełnieniu niezwłocznie usuwa się poza zakład.
[srodtytul]... o stosownej powierzchni[/srodtytul]
Rozporządzenie nakazuje, aby pomieszczenia w zakładzie, w których są świadczone usługi, miały powierzchnię umożliwiającą takie rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie stanowiących jego wyposażenie urządzeń i sprzętu, które zapewni właściwe świadczenie usług.
[b]Ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których są świadczone usługi, mają być pokryte do wysokości co najmniej 1,6 m nienasiąkliwym materiałem.[/b] Ma on być przy tym łatwo zmywalny i odporny na działanie wilgoci oraz środków do dezynfekcji.
Zakład powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej. Ale równie dobrze może korzystać z własnego ujęcia wody.
[srodtytul]Szampon lub lakier[/srodtytul]
Przepisy przewidują także na terenie zakładu opcję sprzedaży artykułów fryzjerskich, kosmetyków oraz wyrobów perukarskich. Taki handel szamponami, odżywkami czy lakierami do włosów musi się odbywać w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu. Ponadto dozwolone jest podawanie lub sprzedaż wody, kawy, soku czy herbaty, czyli po prostu napojów bezalkoholowych.
[srodtytul]Trzeba zgłosić etatowców[/srodtytul]
Właściciel salonu nie powinien zapominać o tym, że jeśli zamierza zatrudniać w nim personel, to o tym fakcie powinien zawiadomić na piśmie właściwego inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego. Taki wymóg nakładają na niego przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AE89BF528781D2C42167CAF23691862B?id=76037]kodeksu pracy[/link] w art. 209 § 1. Informacja powinna obejmować miejsce, rodzaj i zakres prowadzonej działalności oraz liczbę pracowników. Przedsiębiorca ma na takie zawiadomienie 30 dni od daty rozpoczęcia działalności. Jeśli nie wywiąże się z tego obowiązku, to zgodnie z art. 283 § 2 kodeksu pracy grozi mu za to kara grzywny w wysokości od 1000 do 30 tys. zł.
Jako pracodawca jest ponadto odpowiedzialny za zorganizowanie odpowiednio bezpiecznych i higienicznych warunków pracy na terenie zakładu pracy.
[ramka][b]uwaga [/b]
Niedopuszczalne jest palenie w zakładzie wyrobów tytoniowych poza miejscami wyraźnie wyodrębnionymi w tym celu oraz wprowadzanie zwierząt na teren salonu. [/ramka]
[ramka][b]Uprawnienia nadzorcze[/b]
Po zgłoszeniu firmy do Państwowej Inspekcji Sanitarnej ta instytucja rozpoczyna sprawowanie nad nią nadzoru. Może nawet złożyć sprzeciw przeciwko uruchomieniu jej zarówno wówczas, gdy obiekt został nowo wybudowany, jak i przebudowany.
Sprzeciwić się może też wprowadzeniu nowych technologii lub zmian w technologii, dopuszczeniu do obrotu materiałów stosowanych w budownictwie, które mają wpływ na zdrowie ludzi.[/ramka]