Niemal każdy właściciel firmy wie, że w sieci może znaleźć potencjalnych klientów. Nie zawsze wiadomo tylko, jak do nich dotrzeć. W tym pomoże posiadanie własnej strony internetowej oraz odpowiednie jej pozycjonowanie.
[srodtytul]Prosty adres to połowa sukcesu[/srodtytul]
Na rynku funkcjonuje coraz więcej firm, które świadczą usługi polegające na profesjonalnym projektowaniu stron internetowych. Warto skorzystać z ich pomocy. [b]Strona internetowa naszej firmy powinna bowiem być nie tylko przejrzysta. Musi przyciągać uwagę osób, które ją odwiedzają. [/b]A z tym możemy sobie sami nie poradzić.
Pamiętajmy też, że samo założenie strony nie zwalnia z obowiązku jej aktualizacji. Prezentowane w Internecie towary czy świadczone usługi powinny być jak najdokładniej opisane. Dlatego też co jakiś czas – gdy np. zmieniamy ofertę – warto podać aktualne dane również w Internecie.
Bardzo ważne, aby adres, którym się posługujemy, był krótki i łatwy do zapamiętania. Powinien kojarzyć się z nazwą firmy. Dobrze też, gdy dopilnujemy, aby łatwo było naszą stronę znaleźć. Po wpisaniu bowiem w Internecie określonego hasła lub zwrotu pojawia się mnóstwo stron. Klient odwiedza zazwyczaj kilka pierwszych. Dlatego tak ważne jest, aby zajrzał właśnie do nas.
Jak taki efekt osiągnąć? Pomaga w tym pozycjonowanie strony internetowej. To nic innego jak zabiegi mające na celu osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarkach dla określonych zwrotów i słów przez osoby wyszukujące. [b]Aby osiągnąć zamierzony cel, możemy zatrudnić firmę, która nam w tym pomoże, lub skorzystać ze specjalnego programu.[/b] Oczywiście będziemy musieli za to zapłacić, ale korzyści, na jakie możemy liczyć, są tego warte.
Jeśli nie mamy własnej strony, dobrze jest zamieścić w sieci tzw. wizytówkę. To nic innego jak podanie najważniejszych danych dotyczących firmy (czyli czym się zajmuje) oraz danych kontaktowych. Wizytówki są najczęściej zamieszczane na stronach katalogowych.
[srodtytul]Warto się reklamować[/srodtytul]
W Internecie dobrze jest się też reklamować. Co prawda głośne reklamy czy banery wiele osób drażnią. Z drugiej jednak strony to prosty sposób dotarcia do potencjalnego odbiorcy naszych towarów czy usług. Warto z niego skorzystać. Oczywiście pamiętajmy, że reklama w sieci też kosztuje.
[srodtytul]Bądź ostrożny przy komentowaniu[/srodtytul]
Serwisy internetowe dają możliwość zamieszczania opinii o produktach czy usługach. To ważne. Jeśli opinie są pozytywne, z pewnością inni też będą chcieli u nas kupować lub korzystać z naszych usług. Nie zawsze jednak takie są. Korzystając z Internetu, często czujemy się bowiem bezkarni. To fikcja. Dlatego nie pozwalajmy sobie na złośliwe komentarze pod adresem naszych konkurentów, a gdy niesprawiedliwa ocena spotka nas z ich strony – działajmy. Poza odpowiedzialnością karną kłamliwy lub złośliwy komentarz może bowiem jego autora kosztować, i to całkiem sporo.
Pamiętajmy, że ten, czyje dobro osobiste zostało zagrożone cudzym działaniem, może żądać jego zaniechania (chyba że nie jest ono bezprawne). W razie naruszenia możemy żądać, aby osoba, która się go dopuściła, dopełniła skutków potrzebnych do jego usunięcia. Możemy zwłaszcza domagać się złożenia oświadczenia o odpowiedniej treści.
Możemy też żądać zasądzenia na naszą rzecz zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę lub domagać się odpowiedniej sumy na wskazany cel społeczny. Gdy w wyniku naruszenia dobra osobistego zostanie wyrządzona szkoda majątkowa, poszkodowany może żądać jej naprawienia.
Pamiętajmy też, aby w razie zamieszczenia krzywdzącego nas komentarza zawiadomić o całej sprawie podmiot świadczący określone usługi drogą elektroniczną. W regulaminach serwisu zazwyczaj opisane są zasady zamieszczania ocen i opinii, a także podstawy ich usuwania.
[srodtytul]Upewnij się, z kim masz do czynienia[/srodtytul]
Internet to również przydatne narzędzie, jeśli chodzi o sprawdzanie wiarygodności naszych kontrahentów. Przede wszystkim w sieci możemy znaleźć informacje o przedsiębiorcach wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego. Część danych ujawniana jest na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości.
Możemy sprawdzić w specjalnej wyszukiwarce, czy konkretna spółka jest w rejestrze wpisana. [b]Informacje można przeglądać poprzez podanie numeru KRS lub nazwy przedsiębiorcy.[/b] Znajdziemy je na stronie [link=http://www.pdi.cors.gov.pl ]www.pdi.cors.gov.pl [/link]
W Internecie możemy skorzystać też z pomocy wywiadowni gospodarczych, które pomagają poznać treść wpisów w rejestrze.
[ramka][b]Ważne [/b]
Własna strona WWW pozwala uwiarygodnić naszą firmę w oczach klienta. Jest też źródłem pozyskiwania informacji o świadczonych przez nas usługach. Umożliwia również kontakt z klientem.[/ramka]
[ramka][b]Własny sklep to nie marzenie[/b]
Coraz więcej osób zakłada w sieci sklepy. Cieszą się one sporą popularnością. Pamiętajmy jednak, że sprzedaż produktów drogą elektroniczną oznacza konieczność dopełnienia wielu obowiązków. Poza dokładnymi danymi dotyczącymi świadczenia i jego przedmiotu musimy podać klientom również informację o kosztach, terminie i sposobie realizacji dostawy, a także o sposobie składania reklamacji. Musimy też udostępnić informacje na swój temat, a więc podać imię, nazwisko (w przypadku przedsiębiorców indywidualnych) lub nazwę (w przypadku spółek), adres zamieszkania (siedziby). [/ramka]