[b]Zostałem zwolniony z pracy i otwieram wkrótce działalność gospodarczą. Zamierzam zarejestrować się w swojej gminie. Czy koniecznie już od początku prowadzenia jednoosobowej firmy muszę mieć konto bankowe? Jeżeli nie, to co mam wpisać w formularz EDG-RB, który składa się w urzędzie gminy? Jak dowiedziałem się w banku, nie mogę przed rejestracją założyć konta, bo bank chce bym podał swój numer REGON, a ten dostanę dopiero po wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.[/b]
W polskim prawie nie ma przepisu zobowiązującego wszystkich przedsiębiorców do posiadania konta bankowego, chociaż przy niektórych rodzajach płatności jest ono niezbędne (z jego pomocą rozliczają się choćby prowadzący księgi rachunkowe czy podatkową księgę przychodów i rozchodów).
Nie ma też przepisów nakładających na osobę prowadząca firmowy rachunek przedkładania bankowi numeru REGON, zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej czy np. numeru NIP, choć banki żądają tego często na podstawie swoich wewnętrznych regulaminów.
Jeżeli więc czytelnik dopiero zakłada swoją działalność i nie ma konta bankowego, to załącznika EDG-RB w ogóle nie wypełnia.