Przy poprzednich kryzysach osoby, które traciły pracę, najczęściej decydowały się na prowadzenie działalności handlowej, dziś ci, którzy stawiają na swoje, chętnie zaczynają od usług.
[srodtytul]Handel obwoźny[/srodtytul]
Niewielkich nakładów wymaga prowadzenie handlu obwoźnego. Zwłaszcza gdy sprzedaje się artykuły przemysłowe. Nie trzeba do tego dodatkowych kwalifikacji ani skomplikowanych formalności. Odpadają problemy z wynajmem lokalu. Na placach targowych wystarczy uiścić odpowiednią opłatę.
Jeżeli jednak ktoś chce sprzedawać na ulicy, to musi podpisać odpowiednią umowę, zazwyczaj z właściwym Zarządem Dróg Miejskich. Często też musi dostosować wystrój stoiska do wymogów określonych w tej umowie.
Więcej problemów będzie z handlem artykułami spożywczymi. Trzeba go zgłosić w sanepidzie. Ponadto zgodnie z art. 61 i 63 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3369117A13EF6F5CAC6A9D2B4C7BD0D3?id=183399]ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (DzU z 2006 r. nr 171, poz. 1225 ze zm.)[/link], aby móc prowadzić taką działalność „za pomocą obiektów lub urządzeń ruchomych lub tymczasowych”, trzeba je zarejestrować oraz zatwierdzić przez właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności powiatowego inspektora sanitarnego. Wyjątek stanowią samochody lub obiekty tymczasowe, które zostały dopuszczone do stosowania przez odpowiednik sanepidu w innym państwie Unii Europejskiej. Nie podlegają one w Polsce zatwierdzeniu, a muszą być wyłącznie rejestrowane.
[srodtytul]Podstawowe usługi[/srodtytul]
Tu lista możliwych do prowadzenia rodzajów działalności przez początkujących przedsiębiorców jest długa – począwszy od usług krawieckich i sprzątania mieszkań lub urzędów, urządzania ogrodów po różnego rodzaju naprawy czy remonty. Problem w tym, że nie każdy warsztat da się pomieścić w teczce bądź samochodzie. Jeżeli jest to możliwe, to w praktyce wystarczy rejestracja i zakup odpowiednich narzędzi.
Barierą w prowadzeniu działalności usługowej jest często znalezienie odpowiedniego lokalu. Osoba, która chce u siebie naprawiać sprzęt AGD czy meble lub wykonywać nawet z pozoru nieuciążliwą działalność rzemieślniczą, powinna zgłosić zmianę przeznaczenia lokalu do swojego starostwa.
To dość skomplikowana procedura, która trwa przynajmniej miesiąc. Może się też zdarzyć, że urząd nie wyda zgody i potrzebne będzie uzyskanie pozwolenia budowlanego. W tym wypadku trzeba się liczyć z kilkumiesięczną zwłoką i niekiedy sporymi nakładami finansowymi na modernizację obiektu.
W takiej sytuacji wynajęcie lokalu spełniającego odpowiednie wymagania, choć z pozoru droższe, może przyspieszyć start i osiąganie dochodów. Przy niektórych rodzajach działalności nie wystarczy zgłoszenie budowlane, trzeba też zawiadomić sanepid, a gdy zatrudnia się pracowników, także inspekcję pracy.
Zanim podejmie się własną działalność, warto sprawdzić, czy to, co zamierzamy robić, nie wymaga licencji lub odpowiednio potwierdzonych kwalifikacji. Dotyczy to czasem z pozoru bardzo prostych czynności. Przykładowo nie da się z marszu założyć firmy przewożącej osoby nawet samochodem osobowym – wymaga to uzyskania licencji przewozowej. Z pewnością osoba bez odpowiednio potwierdzonych kwalifikacji nie poprowadzi usług pielęgniarskich czy małego przedszkola.
[srodtytul]W Internecie[/srodtytul]
Wiele osób, zwłaszcza młodych, liczy na rozkręcenie biznesu w Internecie. Nie trzeba bowiem inwestować w lokal i ponosić kosztów jego utrzymania. Przynajmniej początkowo można prowadzić działalność jednoosobowo, używając do tego domowego komputera.
Z pozoru najprostsze wydaje się założenie sklepu internetowego. Ponieważ jednak jest już bardzo wiele firm prowadzących taką działalność, trzeba dobrze się zastanowić nad znalezieniem odpowiedniej dla firmy niszy handlowej – dobrze gdy na początek związana jest z naszym hobby bądź fachową wiedzą. Taka forma handlu ma numer PKD 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, niezależnie od tego, czym handlujemy w sieci (inaczej klasyfikowana jest jedynie taka sprzedaż samochodów i motocykli oraz części do nich).
Trzeba też dobrze przemyśleć, zaprojektować i zareklamować swoją internetową witrynę – tak, by klient łatwo mógł do niej dotrzeć i wybierać poszczególne produkty.
Coraz częściej też do Internetu przenoszą swoją działalność różnego rodzaju firmy doradcze (np. doradztwo prawne czy podatkowe). Podobnie jak przy sklepach i w tym wypadku trzeba zadbać o projekt strony i reklamę w sieci (przede wszystkim odpowiednie jej pozycjonowanie).