To zależy, w jakiej formie składamy wniosek. Jeśli tradycyjnie, w formie papierowej, to od 31 marca 2009 r. nie obędzie się bez pośrednictwa sądu. Brzmienie przepisów nie pozostawia bowiem wątpliwości. Wynika z nich, że wraz z wnioskiem o wpis w rejestrze przedsiębiorców należy złożyć wniosek o wpis do REGON, zgłoszenie płatnika składek na potrzeby ZUS oraz zgłoszenie w ramach systemu numeracji podatników (NIP). Gdyby było inaczej, w przepisach użyte zostałyby słowa „może złożyć”, a nie „składa”. Tak zresztą, jak to było przed wejściem w życie stosownych przepisów ostatniej [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=299551]nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2009 r. nr 18, poz. 97)[/link].

Sąd rejestrowy wpisuje firmę do KRS, a potem przekazuje dokumenty właściwym urzędom. Ma na to trzy dni od dnia dokonania wpisu. Dołącza do nich odpis postanowienia o dokonaniu wpisu i zaświadczenie o dokonaniu wpisu.

Od tego radykalnego nakazu jest jednak pewien wyjątek.

Samodzielne przekazanie wszystkich dokumentów właściwym urzędom będzie dopuszczalne jedynie wówczas, gdy wniosek o wpis do KRS ma formę elektroniczną.

[i]Podstawa prawna: art. 19b [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=75274]ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 1997 r. nr 121, poz. 769 ze zm.)[/link][/i]