Gminy zdążą otworzyć jedno okienko dla rozpoczynających działalność gospodarczą od 31 marca. Ukazało się [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=305809]rozporządzenie Rady Ministrów z 24 marca 2009 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (DzU nr 50, poz. 399)[/link]. Urzędnicy od dłuższego czasu przygotowywali się do stosowania nowych procedur.

– Uzgodnienia z instytucjami, z którymi będziemy ściśle współpracować, przeprowadzaliśmy na podstawie wcześniejszej wersji projektu rozporządzenia, przygotowaliśmy też pracowników – mówi Marzenna Umławska, naczelnik wydziału spraw obywatelskich w urzędzie miasta w Gdyni.

Dopiero w miniony czwartek pojawił się nowy wzór wniosku na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki, zresztą nadal z zastrzeżeniem, że jest to projekt.

[wyimek]W pierwszych dniach przyjmowania wniosków mogą wystąpić kłopoty[/wyimek]

Pani naczelnik nie ukrywa, że w pierwszych dniach przyjmowania wniosków mogą wystąpić kłopoty. – Będą one na bieżąco wyjaśniane z urzędem skarbowym, ZUS czy urzędem statystycznym – dodaje.

[srodtytul]Więcej pracy bez wzmocnień[/srodtytul]

– W Warszawie system jednego okienka zostanie wprowadzony we wszystkich 18 urzędach dzielnic – dowiedzieliśmy się od Katarzyny Pieńkowskiej z biura prasowego stołecznego urzędu miasta. – Wnioski o wpis do ewidencji działalności gospodarczej będą składane tak jak dotychczas – w wydziałach obsługi mieszkańców. Miasto nie przewiduje przy tym zwiększenia liczby pracowników. Z pewnością więc ci, którzy zajmują się obsługą firm, będą mieli więcej pracy.

Ich obowiązkiem będzie bowiem przesyłanie danych do naczelnika urzędu skarbowego, urzędu statystycznego oraz właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wraz z kopią zaświadczenia o wpisie w ewidencji. Jeżeli przedsiębiorca nie będzie miał nadanego numeru NIP, to gdy go już otrzyma od naczelnika urzędu skarbowego, sami pracownicy gminy uzupełnią wniosek o ten numer i przekażą go do ZUS lub KRUS.

Przypominamy, że zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej za wpis do ewidencji, a także zawieszenie czy wyrejestrowanie firmy nie pobiera się opłaty. Gminy nie mogą więc liczyć na żadne wpływy z tego tytułu.

[srodtytul]Najpierw tylko na papierze[/srodtytul]

We wszystkich urzędach gmin, z którymi kontaktowaliśmy się w początkowym okresie będzie można składać druki wyłącznie w formie papierowej. Późne wydanie rozporządzenia uniemożliwiło bowiem, zdaniem stołecznego urzędu, zmodyfikowanie na czas systemu ewidencji działalności gospodarczej.

Podobnie będzie w Poznaniu. Uruchomienie elektronicznego formularza na stronie urzędu zajmie kilka tygodni. Również Edyta Pytel z urzędu gminy w Makowie Podhalańskim wątpi, by gmina zdążyła do wtorku go uruchomić.

Zresztą w piątek po południu elektronicznej części rozporządzenia nie było jeszcze w Centralnym Repozytorium Wzorów Pism w Formie Dokumentów Elektronicznych. Dopiero stamtąd trafi on na strony gmin.

Ale nawet gdy takie strony ruszą, możliwość rejestracji firmy, jej zawieszenia czy likwidacji będzie dostępna tylko dla osób dysponujących bezpiecznym podpisem elektronicznym. Pozostali mogą wprawdzie wypełnić formularz w Internecie, ale zostaną wezwani do jego podpisania do gminy. Tym, którzy nie mogą się osobiście pojawić w urzędzie, pozostaje przesłanie papierów listem poleconym i dołączenie do tego notarialnego poświadczenia podpisu.

[ramka][b]Komentuje Stanisław Tamm, dyrektor wydziału urzędu miasta w Poznaniu[/b]

Do zmian przygotowywaliśmy się od dłuższego czasu. Wprowadziliśmy system kolejności przyjęć interesantów. Przeszkoliliśmy pracowników. Ustaliliśmy sposób współpracy z urzędami, którym mamy przesyłać trafiające do nas dane. W pierwszych dniach obowiązywania nowych formularzy naszych pracowników będą wspierać urzędnicy z ZUS i urzędu skarbowego, mogą zdarzyć się bowiem trudności z wypełnianiem formularzy.

Od 1 kwietnia zwiększamy też zatrudnienie o pięć osób. Nie wykluczamy jednak, że w pierwszych dniach przedsiębiorcy będą musieli trochę poczekać na przyjęcie. Na wejście w życie nowych przepisów nakłada się bowiem zwiększony ruch związany z zawieszaniem działalności, który zwykle następuje na przełomie miesięcy.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki[mail=z.jozwiak@rp.pl]z.jozwiak@rp.pl[/mail][/i]