Firmy specjalizujące się w badaniach rynku oferują różnorodne typy analiz, od tzw. desk research (prace badawcze oparte w szczególności na danych statystycznych), po drobiazgowe rozpoznanie rynku dla inwestorów (tzw. business-to-business research).

Drugi krok to weryfikacja naszego kontrahenta. W miarę możliwości trzeba poznać historię jego działalności (w szczególności pod kątem wywiązywania się z zobowiązań), obecną kondycję finansową, opinie innych firm na jego temat. Im dłużej taka firma działa na rynku, tym większe są w tym zakresie możliwości. Informacje o danych finansowych można uzyskać od samej firmy (jeżeli zależy jej na kontrakcie i nie ma nic do ukrycia, nie powinna stawiać przeszkód, szczególnie gdy zrewanżujemy się własnym sprawozdaniem finansowym). Badania takie można jednak również zlecić odpowiedniej wywiadowni gospodarczej (szczególnie jeżeli chcemy ukryć zainteresowanie jakąś firmą). Jednak w tym wypadku trzeba się liczyć z większymi kosztami.

[ramka][b]Komentuje Iwona Tomaszewska, prawnik w kancelarii Kaczor Klimczyk Pucher Wypiór. Adwokaci. Spółka partnerska[/b]

Zyskujące na popularności raporty due diligence mają na celu zbadanie, na podstawie dostępnych źródeł kondycji finansowej, sposobu zarządzania i perspektyw przedsiębiorstwa. Rzetelny raport pozwala się nie tylko odpowiednio przygotować do negocjacji kontraktu, ale przede wszystkim poszerza wiedzę na temat samego kontrahenta i branży, w której działa, dopełniając tym samym ogólną analizę rynku. Badanie kontrahenta pozwala ponadto wybiec niejako w przyszłość, zaplanować długofalową współpracę, o ile taka jest przewidziana. Czy taki raport da stuprocentową pewność rzetelności i uczciwości kontrahenta? Niekoniecznie, ale drobiazgowa analiza dotychczasowej kondycji przedsiębiorcy, sposobu, w jaki dotychczas prowadził działalność, jakich kontrahentów wybierał, jak wywiązywał się dotychczas z przyjętych zobowiązań, z pewnością okaże się nieoceniona. Pomocne w tym zakresie mogą się okazać biura informacji gospodarczej, a także inne podmioty zajmujące się tworzeniem baz niesolidnych lub nierzetelnych kontrahentów.[/ramka]