[b]W krajach UE wszystkie operacje tranzytowe (tzw. operacje TIR) mają być obowiązkowo realizowane we wspólnotowym systemie informatycznym (tzw. system NCTS)[/b]. Posiadacze karnetu TIR będą musieli dodatkowo przesłać zgłoszenie do systemu NSTS organów celnych. Dotychczas wystarczało przedstawienie papierowego karnetu.
Chodzi o dokument wystawiany w państwie wyjazdu ciężarówki lub w państwie, w którym posiadacz karnetu mieszka lub przebywa. [b]Ciężarówka jest zaplombowana w państwie wyjazdu, a odplombowana i sprawdzana w państwie docelowym.[/b]
Po każdym doładunku towarów konieczne będzie zakończenie jednej operacji tranzytowej NCTS oraz otwarcie kolejnej. Posiadacz karnetu TIR będzie musiał przesłać do kolejnego urzędu wyjścia, czyli miejsca kolejnego doładunku, elektroniczne zgłoszenie TIR, dotyczące wszystkich przewożonych towarów.
Jeśli przewóz rozpocznie się w np. Hamburgu, przewoźnik będzie musiał przesłać zgłoszenie elektroniczne do systemu NCTS w Niemczech. Z kolei jeśli nastąpi doładunek towaru np. w Krakowie, przewoźnik musi przesłać kolejne zgłoszenie do polskiego systemu.
[b]Ministerstwo Finansów ostrzega, że jeśli zgłoszenie nie zostanie przesłane elektroniczne, nie będzie możliwe oparcie operacji tranzytowej.[/b] Wyjątkiem będą awarie systemu. Przewoźnicy mają kilka możliwości przesyłania zgłoszeń elektronicznych do systemu NCTS w Polsce. Mogą np. zbudować własną aplikację do przesyłania zgłoszeń.
Informacje znajdą pod adresem http://[link=www.mf.gov.pl]www.mf.gov.pl[/link] – Służba Celna – Informatyzacja/NCTS/Informacje dla firm. Mogą też skorzystać z aplikacji internetowej TIR-EPD stworzonej w tym celu przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego.