Przedsiębiorca ma, przynajmniej teoretycznie, do wyboru dwie możliwości. Może uzyskać licencję na przewóz osób oraz taksówkową. Ponieważ uzyskanie licencji taksówkowej w wielu gminach jest praktycznie niemożliwe, sprawdźmy, jak założyć firmę przewozową. Co prawda warunki niezbędne do uzyskania licencji przewozowej są trudne do spełnienia, ale za to nie ma ograniczeń ilościowych.

[srodtytul]1 Uzyskaj certyfikat [/srodtytul]

Egzamin na certyfikat kompetencji zawodowych nie jest łatwy. Dlatego warto pokusić się o uzyskanie tego świadectwa jeszcze przed rejestracją działalności. Zwłaszcza że wiąże się to z ukończeniem odpowiedniego kursu. Trzeba bowiem poznać zagadnienia związane nie tylko z prawem przewozowym, ale i z kodeksem cywilnym. Nie da się uzyskać licencji bez znajomości prawa handlowego czy prawa finansowego.

Niezbędna jest również znajomość organizacji i zarządzania firmą, w tym spraw związanych z rachunkowością, bilansem czy wdrażaniem nowoczesnych systemów zarządzania oraz negocjacjami handlowymi. Kandydat do certyfikatu musi się również wykazać znajomością przepisów branżowych. Co trzeba wiedzieć, by zdać egzamin? Sprawdźmy to w[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=170900] rozporządzeniu w sprawie uzyskiwania certyfikatów kompetencji zawodowych w transporcie drogowym (DzU z 2003 r. nr 176, poz. 1720). [/link]

Certyfikaty wydaje Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie. Szkolenia i egzaminy odbywają się w różnych miejscach kraju. Lista ośrodków szkolących kandydatów na przewoźników dostępna jest na stronie internetowej ITS ([link=http://www.its.home.pl]www.its.home.pl[/link]).

[srodtytul]2 Załóż firmę [/srodtytul]

Wystarczy wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Nie ma też przeszkód, by firma przewozowa była wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. W drugim wypadku wystarczy, aby licencję miała przynajmniej jedna z osób z zarządu firmy lub osoba zarządzająca w niej transportem. Firmę trzeba założyć przed wystąpieniem o licencję, bowiem to jej dane (także NIP i REGON) trzeba podać przy ubieganiu się o licencję.

[srodtytul]3 Zdobądź zabezpieczenie[/srodtytul]

Do uzyskania licencji niezbędne jest zabezpieczenie. Mogą to być przykładowo pieniądze na koncie bankowym, gwarancje bankowe lub odpowiednio duży majątek firmy. Minimalne zabezpieczenie to:

- 9000 euro – na pierwszy pojazd,

- 5000 euro – na każdy następny.

Nie ma znaczenia, czy chodzi o mały samochód osobowy, czy wielką ciężarówkę. W 2008 r. wartość euro przeliczana jest po 3,5820 zł.

Pamiętajmy, że w poszczególnych starostwach wymagania dotyczące zabezpieczeń (ale nie ich wysokości) mogą się nieco różnić – warto więc sprawdzić na miejscu w urzędzie bądź w Internecie, co dany urząd wymaga.

[srodtytul]4 udowodnij niekaralność[/srodtytul]

Zaświadczenie o niekaralności musi przedłożyć zarówno przedsiębiorca jak i członkowie zarządu spółki). Chodzi o zaświadczenie, że osoby te nie zostały prawomocnie skazane za umyślne przestępstwa karne skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska, warunkom pracy i płacy albo innym przepisom zawodowym. Nie może być też wobec nich wydane prawomocne orzeczenie zakazujące wykonywania transportu drogowego. Takie zaświadczenie uzyskuje się w Krajowym Rejestrze Karnym.

Występując o licencję, przedsiębiorca oświadcza także, że jego kierowcy spełniają wymagania określone przepisami i nie byli skazani za przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, wiarygodności dokumentów lub środowisku.

[srodtytul]5 Wystąp o licencję[/srodtytul]

Licencje na przewozy krajowe osób wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę przedsiębiorcy. Trzeba się zgłosić do odpowiedniego wydziału w starostwie z wnioskiem i plikiem dokumentów. Najważniejsze z nich to (w zależności od urzędu żądają oryginałów bądź potwierdzonych kopii, albo zwykłych kserokopii, a oryginałów tylko do wglądu):

- dokumenty firmy (odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenia o nadaniu numeru NIP i REGON),

- certyfikat kompetencji zawodowych,

- zaświadczenie o niekaralności,

- dokumenty potwierdzające posiadanie odpowiedniej sytuacji finansowej (zabezpieczenie)

- oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców z odpowiednimi uprawnieniami (wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym i o transporcie drogowym),

- wykaz pojazdów wraz z prawem do dysponowania nimi i ważnymi badaniami technicznymi (auta są wpisywane do licencji),

- dowód uiszczenia opłaty.

Jeżeli przewoźnik chce, by jego firma woziła ludzi także za granicę, musi wystąpić o licencję międzynarodową – wydaje ją Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego.

[ramka][b]Ile to kosztuje[/b]

Przedstawiamy zestawienie podstawowych kosztów przy założeniu, że przewoźnik zaczyna działalność z jednym samochodem osobowym.

[b]Certyfikat[/b]

- kurs – ok. 1000 – 1200 zł

- egzamin na certyfikat krajowy – 400 zł

- międzynarodowy – 500 zł

- wydanie certyfikatu – 300 zł

[b]Licencja[/b]

- krajowa 700 – 900 zł (w zależności od tego, na ile lat jest wydawana)

- międzynarodowa 1000 – 5000 zł (w zależności od tego, na ile lat jest wydawana)

- za każde auto dodatkowo 10 proc. wartości licencji, czyli przy licencji krajowej 70 – 90 zł

- za wypis z licencji krajowej dodatkowo 7 – 9 zł

[b]Zabezpieczenie[/b]

- w 2008 r. jego wysokość za pierwsze auto wynosi ponad 32 tys. zł [/ramka]