Obowiązkiem przedsiębiorcy wykonującego przewozy na użytek własny (czyli jeżdżącego autami powyżej 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej i pojazdami przewożącymi ponad dziewięć osób łącznie z kierowcą) jest zatrudnianie szoferów na umowę o pracę. Właściciele firm mogą też samodzielnie prowadzić auto. Nie mogą natomiast zatrudniać kierowców na umowę cywilnoprawną.

Kierowca musi przede wszystkim posiadać prawo jazdy odpowiedniej kategorii i nie mieć przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do pracy na stanowisku kierowcy. Takie same wymagania dotyczą przedsiębiorcy samodzielnie dokonującego przewozów na potrzeby własne.

Badania lekarskie i psychologiczne u kierowców przeprowadza się:

- do czasu ukończenia przez kierowcę 60 lat – co pięć lat,

- po ukończeniu przez kierowcę 60. roku życia – co 30 miesięcy.

Przewożących na potrzeby własne dotyczą też przepisy ustawy o transporcie drogowym. Wynika z nich, że szoferzy muszą mieć ukończone 21 lat. Pana 20-letni kuzyn nie spełnia tego warunku, nie może więc prowadzić autobusu. Podobne wymagania wiekowe są przy prowadzeniu pojazdów ciężarowych ponad 7,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. Jeżeli dmc ciężarówki jest mniejsza, kierowca może być młodszy.

Są też wymagania dotyczące kursów dokształcających. Jeżeli kierowca ukończył kurs na prawo jazdy i rozpoczął pracę w transporcie drogowym (przewozach na użytek własny) przed 3 stycznia 2007 r., nie musi na razie kończyć kursów dokształcających. – Jeżeli rozpoczął pracę po tej dacie, to musi takie kursy ukończyć – mówi Sebastian Chwalibogowski, naczelnik w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego.

– Kierowcy, którzy rozpoczęli pracę przed 3 stycznia 2007 r., będą musieli odbyć taki kurs do 10 września 2010 r.

Podstawa prawna:

- ustawa o transporcie drogowym (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 125, poz. 874 ze zm. i DzU z 2006 r. nr 235, poz. 1701);

- prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.)