Przedsiębiorcom zaświadczenie o braku zaległości publicznoprawnych, np. podatków, będzie niezbędne np. w sytuacji, gdy ubiegają się o kredyt w banku czy zawierają umowę leasingu. Ale także gdy chcą wziąć udział w zamówieniu publicznym lub po prostu chcą potwierdzić wiarygodność kontrahenta.
Zaświadczenie takie może dotyczyć wszystkich podatków: dochodowych (PIT, CIT), VAT czy akcyzy. Ale także podatku od nieruchomości lub od środków transportowych czy opłaty za korzystanie ze środowiska.
Elektroniczny wniosek
Właśnie udostępniono możliwość wnioskowania o taki dokument drogą elektroniczną. Można to zrobić za pośrednictwem portalu Biznes.gov.pl.
CZYTAJ TAKŻE: Podatniku, fiskus wymierzy Ci surowszą karę
Aby wniosek wypełnić przedsiębiorca musi posiadać mieć zaufany lub podpis elektroniczny. Ważne, aby przy wypełnianiu wniosku zaznaczyć, do jakiego urzędu ma trafić wniosek.
W przypadku podatków i opłat lokalnych będzie to bowiem urząd miasta, gminy lub starostwa. A przy opłacie za korzystanie ze środowiska – do właściwego urzędu marszałkowskiego.
Trzeba zapłacić 21 zł
Za taki wniosek trzeba zapłacić opłatę skarbową w wysokości 21 zł za każdy egzemplarz zaświadczenia. Tę opłatę trzeba wpłacić na konto urzędu miasta/gminy, na terenie którego znajduje się właściwy urząd skarbowy.
CZYTAJ TAKŻE: Zapłacona kara nie będzie kosztem podatkowym
Na wydanie zaświadczenia trzeba będzie poczekać 7 dni. Urząd może przysłać je w formie elektronicznej lub przesyłką pocztową. Sposób dostarczenia zaświadczenia wybiera sam wnioskujący.