Aktualizacja: 23.09.2017 02:00 Publikacja: 23.09.2017 02:00
Jedną z najczęściej powoływanych przez pracodawców przyczyn wypowiedzenia leżących po stronie pracowników – obok nieprawidłowego wykonywania obowiązków czy nieosiągania oczekiwanych rezultatów pracy – jest utrata zaufania pracodawcy do pracownika. Kwestia utraty zaufania wielokrotnie była przedmiotem rozważań SN.
Przykładem jest jedno z nowszych orzeczeń SN dotyczące tej materii, tj. wyrok z 1 grudnia 2016 r. (I PK 86/16). SN orzekł wówczas, iż w razie wskazania przez pracodawcę jako przyczyny wypowiedzenia utraty zaufania spowodowanej zaistnieniem określonych zdarzeń, w pierwszej kolejności należy ocenić, czy podane przez pracodawcę okoliczności mogły uzasadnić utratę zaufania do pracownika, a następnie – pod warunkiem pozytywnego rozstrzygnięcia tej kwestii – czy utrata zaufania w tych okolicznościach uzasadnia dokonanie wypowiedzenia umowy o pracę. W uzasadnieniu do powyższego wyroku SN przypomniał, że utrata zaufania, aby stanowiła skuteczną przyczynę wypowiedzenia, powinna znajdować oparcie w przesłankach natury obiektywnej i racjonalnej, a nie być wynikiem arbitralnych ocen lub subiektywnych uprzedzeń.
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w domu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prawie po...
Zespół deregulacyjny Rafała Brzoski po pierwszym etapie działania ogłasza sukces: około 60 proc. jego propozycji...
Eksperci nie mają wątpliwości: deregulacja to niezwykle ważny proces, jednak ofensywa legislacyjna, którą rząd p...
Projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych zostanie skorygowany.
Związki zawodowe najwięcej członków pozyskują w pierwszym roku od utworzenia zakładowej organizacji związkowej....
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas