Reklama
Rozwiń

Mediacja w administracji także dla przedsiębiorców

Wśród zmian wprowadzonych do postępowania administracyjnego jest dużo ważnych również dla przedsiębiorców.

Publikacja: 21.06.2017 05:40

Mediacja w administracji także dla przedsiębiorców

Foto: www.sxc.hu

Warto na nie zwrócić uwagę i rozważyć ich zastosowanie. Tym bardziej, że przy okazji prowadzenia działalności gospodarczej może pojawić się wiele okazji w różnych postępowaniach administracyjnych. W tym kontekście za jedno z ciekawszych rozwiązań należy uznać mediację.

Zgodnie z art. 96a § 3 nowego brzmienia kodeksu postępowania administracyjnego celem mediacji jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy oraz dokonanie ustaleń dotyczących jej załatwienia w granicach prawa. Mediacja może dotyczyć tylko tych kwestii, które organ rozstrzyga uznaniowo. Przykładowo, jeżeli toczy się postępowanie o wydanie pozwolenia na budowę, to przedmiotem negocjacji między inwestorem a starostą nie może być zastosowanie w takiej sytuacji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (bo jeśli taki plan obowiązuje - zastosowanie takie jest niezaprzeczalnym obowiązkiem organu). Tym niemniej mediacje w takim przypadku mogą być prowadzone między różnymi stronami postępowania w zakresie pozwolenia na budowę lub między stroną a organem, gdy decyzja organu oparta jest na bardziej uznaniowych przesłankach.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Prawo w firmie
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych z nowym zadaniem
Prawo w firmie
Jak odejść ze związku zawodowego