Kryteria, które przyjęliśmy są wynikiem uzgodnień i konsultacji z szerokim gronem partnerów zaangażowanych w realizację programu. Wiedza członków Komitetu i Grupy Sterującej ds. Polski Wschodniej, jak również uwagi Komisji Europejskiej, pozwoliły nam wypracować optymalne warunki, na postawie których będziemy wybierać projekty do dofinansowania – powiedział po posiedzeniu komitetu Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.
Działanie 1.2 programu „Polska wschodnia" ma wspierać małe i średnie firmy w ich umiędzynarodowieniu. Chodzi o to, aby przedsiębiorcy, dysponujący ciekawym produktem lub usługą, mogli pozyskać dofinansowanie na przygotowanie swoistego planu podboju rynku lub rynków zagranicznych oraz dostosowanie produktu do jego lub ich wymogów.
Proces będzie dwuetapowy. Najpierw firmy z makroregionu, mające co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę), który może być przedmiotem sprzedaży zagranicznej, będą mogły starać się o maksymalnie 50 tys. zł na zakup usługi doradczej w zakresie opracowania odpowiedniego modelu biznesowego dotyczącego internacjonalizacji. W 2016 r. odbędą się dwa konkursy, na które łącznie zostanie przeznaczone 15 mln zł. Pierwszy zostanie ogłoszony w marcu (nabór rozpocznie się w kwietniu, a zakończy w maju). Drugi zaplanowano na październik-listopad 2016 r.
Następnie firmy będą mogły starać się o kolejną dotację – do 500 tys. zł m.in. na usługi doradcze związane z dostosowaniem produktu do rynków docelowych, udział w zagranicznych targach i wystawach międzynarodowych (o ile będzie to wynikało z opracowanego modelu biznesowego). Konkurs dotyczący tego drugiego etapu (z budżetem 50 mln zł) zostanie ogłoszony w grudniu 2016 r.
Kryteria formalne i merytoryczne wyboru projektów dla działania 1.2 „Internacjonalizacja MSP" można znaleźć na stronie www.polskawschodnia.gov.pl.