Krajowa Rada Radców Prawnych na potrzeby akcji promujących zawód zleciła przeprowadzenie badań ankietowych. Przeprowadzono je zarówno wśród osób fizycznych (ok. 600), jak i przedsiębiorstw, które nie posiadają własnego działu prawnego (450). Trzecia, najnowsza edycja przeprowadzona została w czerwcu 2024 r., poprzednie odpowiednio w październiku i marcu 2023 r.
Czytaj więcej:
Radca prawny potrzebny przedsiębiorcy? Więcej firm z problemami natury prawnej
Wskazują one, że w ciągu ostatnich 15 miesięcy znacząco wzrósł zarówno odsetek firm, które spotkały się z problemem natury prawnej (z 45 proc. do 58 proc.), jak i tych, które dla jego rozwiązania skorzystały z pomocy zawodowych prawników (z 37 proc. do 45 proc.)
– Zwiększone zapotrzebowanie spowodowane jest też coraz większym skomplikowaniem naszego systemu prawnego, powiązań pomiędzy różnymi regulacjami i coraz większej liczby obowiązków formalno-prawnych, które ciążą na biznesie. A także z coraz większego zrozumienia, że sprawy prawne warto oddać specjalistom, a samemu zająć się robieniem biznesu w swojej dziedzinie – mówi Aleksandra Gibuła, wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych.
Firmy, które nie korzystały z pomocy prawników, próbowały znaleźć rozwiązanie samodzielnie, szukały go w sieci, w literaturze lub prasie prawniczej, korzystały z usług mediatorów i prowadziły „burze mózgów” wśród pracowników.
Inaczej jest w przypadku osób fizycznych. Tutaj odsetek respondentów stykających się z problemem prawnym (45 proc.), jak i korzystających z pomocy profesjonalisty przy jego rozwiązaniu (30 proc.), utrzymuje się na stałym poziomie od pierwszych badań. Spośród pozostałych 15 proc. najwięcej, bo aż 44 proc., szukało odpowiedzi w Internecie; 32 proc. u znajomych i rodziny; 9 proc. korzystało z usług biur księgowych, a 8 proc. – sięgało do prasy i książek prawnych.
Osoby fizyczne i profesjonalni przedsiębiorcy. Jest wiele do zrobienia
Aleksandra Gibuła wyjaśnia, że badania te dotyczą stosunkowo krótkiej perspektywy czasowej. Przeciętny konsument zaś nie spotyka się z problemami prawnymi tak często jak biznes.
– Wielu badanych mogło więc w tym czasie w ogóle nie potrzebować profesjonalnego doradztwa prawnego. A jednak dotarła do nich informacja o możliwości skorzystania z usług radcy prawnego. Dlatego skuteczność naszych działań będzie widoczna dopiero w dłuższej perspektywie – tłumaczy prawniczka.
– Nadal mamy jednak mnóstwo do zrobienia w kwestii dotarcia do osób fizycznych, na co była nastawiona znacząca część naszych ostatnich działań promocyjnych – mówi Aleksandra Gibuła.
– Być może na wzrost zainteresowania wpływa coraz większa dostępność usług prawnych oraz rosnąca jakość obsługi prawnej wynikająca z ostrej konkurencji na rynku – mówi Ryszard Sowiński, prof. UWSB Merito w Poznaniu, ekspert w zakresie strategii i zarządzania kancelariami prawnymi.
– Na wzrost świadomości może wpływać też aktywna polityka promocji zawodów prawniczych prowadzona przez samorządy zawodowe. Może to być także rosnąca złożoność i zmienność regulacji, a także rosnące bogactwo Polaków, co przekłada się na gotowość do zakupu tego typu usług – dodaje.