Sąd Apelacyjny w Warszawie (sygnatura akt: VI ACa 446/14) uchylił karę 2 mln zł nałożoną przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na spółkę Grupa INCO. Powodem tej sankcji był brak współpracy przedsiębiorcy podczas kontroli.
– W wykładni przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów sądy obu instancji precyzują, za jakie działania czy zaniechania w czasie przeszukania prowadzonego przez UOKiK może zostać ukarany przedsiębiorca – wyjaśnia adwokat Piotr Paśnik, pełnomocnik spółki.
Urząd nałożył karę, bo pracownik spółki przeniósł jeden z plików podlegających kontroli do folderu „Kosz". Zdaniem organu przepisy dają podstawę do ukarania za brak współpracy zawsze, gdy podczas kontroli dojdzie do nieprawidłowości.
Stanowiska tego nie podzielił sąd apelacyjny. Wskazał, że przesłanki nałożenia kary muszą być interpretowane w ścisłym związku z obowiązkami kontrolowanego określonymi w art. 105 d ust. 1 ustawy. Kara byłaby możliwa, gdyby przedsiębiorca odmówił przekazania nośnika danych lub usunął pliki z danymi podczas kontroli. Tak się nie stało.