Jestem prezesem zarządu sp. z o.o. W wyniku przetargu nieograniczonego (zamówienie publiczne) podpisałem w imieniu tej spółki z gminą X umowę o wykonanie robót budowlanych. Ustalono wynagrodzenie ryczałtowe. Zgodnie z SIWZ obejmowało ono wszelkie koszty związane z realizacją przedmiotu kontraktu, ?w tym również te pierwotnie w nim nie ujęte (dlatego przed podpisaniem umowy musiałem dokładnie zapoznać się z dokumentacją projektową). W trakcie wykonywania umowy zostały jednak wprowadzone pewne zmiany i uzupełnienia. Uzgodniono je ?z projektantem i inwestorem. Ich wartość zaś przekracza ryczałt ?o ok. 100 tys. zł brutto. Czy spółka jako wykonawca może domagać się zapłaty owej dodatkowej sumy?

W świetle natomiast wyroku Sądu Najwyższego z 4 lutego 2011 r. wydanego w/s o sygn. akt III CSK 143/10 „przepisy ?art. 629 oraz 632 § 2 k.c. mogą mieć zastosowanie w drodze analogii do umowy o roboty budowlane i stanowić podstawę do modyfikacji wynagrodzenia wykonawcy. W wypadku przyjęcia tych przepisów jako podstawy prawnej takiej modyfikacji wynagrodzenia wykonawcy robót budowlanych, wykonywanych na podstawie umowy zawartej w trybie zamówienia publicznego, art. 144 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.) ma zastosowanie tylko w takim zakresie, w jakim – w odniesieniu do art. 629 lub 632 § 2 k.c. – określa dopuszczalność zmiany umowy. Zmiana umowy w zakresie wysokości wynagrodzenia będzie zatem dopuszczalna, jeżeli jest korzystna dla zamawiającego albo wynika z okoliczności, których nie dało się przewidzieć w chwili zawarcia umowy, zaś wynagrodzenie ulegnie zmianie, jeżeli zaistnieją materialnoprawne przesłanki określone w art. 629 lub 632 § 2 k.c.".

Przepis art. 144 ust. 1 p.z.p. stanowi z kolei, iż dokonywanie zmian postanowień zawartych umów w stosunku do treści oferty jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy możliwości i warunki takiej zmiany zostały przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Gmina X zaznaczyła zaś w SIWZ, że cena oferty musi zawierać wszelkie koszty niezbędne do realizacji zamówienia, tj. zarówno te wprost wynikające z projektu budowlanego, jak również w nim nie ujęte.

Okoliczność, że przedstawiona – w pierwotnej wersji – dokumentacja wymagała korekt, nie stanowi podstawy do dochodzenia zmiany wysokości ustalonego wynagrodzenia ryczałtowego. Reprezentowana przez czytelnika spółka miała bowiem dostęp do projektu budowlanego, mogła więc skonfrontować dane z niego wynikające ze swoją wiedzą techniczną, doświadczeniem branżowym, a przede wszystkim z rzeczywistym stanem faktycznym, związanym ?z dokonaniem oględzin terenu przyszłej inwestycji. To wykonawca dokonuje wyceny robót i ujmuje ich dodatkowy koszt w cenie oferty. Składając ofertę, zabezpiecza zatem swoje interesy, kalkulując cenę. Zamawiający zaś, po wyborze najkorzystniejszej oferty, musi zawrzeć umowę na warunkach przedstawionych we wzorcu umowy i zapłacić wykonawcy wskazaną przez niego cenę.

Opisaną problematyką zajmował się niedawno Sąd Apelacyjny w Łodzi, który w uzasadnieniu wyroku w/s o sygn. akt: I ACA 167/14 podniósł m.in., iż wynagrodzenie ryczałtowe ma sztywny i bezwzględny charakter, co oznacza, że przyjmujący zamówienie nie może żądać jego podwyższenia. Tylko wyjątkowo sąd podwyższa ryczałt lub rozwiązuje umowę.

Reklama
Reklama

Reprezentowana przez czytelnika spółka ma zatem marne szanse na powodzenie w procesie o zapłatę dodatkowych ?100 tys. zł brutto.

podstawa prawna: art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1232)

podstawa prawna: art. 629 oraz 632 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 121)