Każda firma, nawet najmniejsza musi mieć swoją wizualizację, ale to kosztuje. Samodzielnie, czyli za darmo, możemy wymyślić nazwę firmy i stworzyć dla niej logo. Ale założenie i prowadzenie strony internetowej już będzie stanowiło wydatek.

Jeżeli zwrócimy się do profesjonalnej firmy, to koszt obsługi naszej strony będzie zależał od tego, czego sobie zażyczymy, od naszych indywidualnych potrzeb oraz od naszej fantazji. Dostaniemy za to stronę z wszelkimi atrybutami: atrakcyjną, interaktywną, pojemną, z możliwością prezentacji multimedialnych, z CMS, pozycjonowaniem, z bogatą listą mailingową i newsletterem, z połączeniem ze wszelkimi mediami społecznościowymi, z opieką informatyka itd.

W takim przypadku nie będzie górnej granicy cenowej, bo ona zależy od umowy. Dolna granica opłaty za najmniejsze tego typu zlecenie zaczyna się od kilkuset złotych miesięcznie, czyli trzeba być przygotowanym na parę tysięcy złotych w skali roku. Dla najmniejszych przedsiębiorstw to kwota ogromna. Te spółki muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: skąd wziąć pieniądze na utrzymanie strony w okresach zastoju?

Może zatem warto spróbować stworzyć i prowadzić stronę WWW własnymi siłami? Niestety, i tego nie da się zrobić za darmo. Ale w tym przypadku będzie to kosztować dużo mniej.

Ile kosztuje domena

Żeby powstała strona w internecie musimy dysponować własnym adresem internetowym, czyli domeną, która musi być niepowtarzalna i zgodna z prawidłami nazewnictwa. Ponadto musimy posiadać jakiś instrument (edytor) do zbudowania strony pod względem funkcjonalnym i wizualnym. Musimy dysponować także miejscem na serwerze, gdzie będziemy mogli składować nasze dane i dokąd będziemy odsyłać zainteresowanych naszą ofertą.

Na pewno nie da się uniknąć opłaty za domenę, czyli za zarezerwowanie własnej nazwy strony WWW. Tego rodzaju usługę możemy kupić na rynku za mniej więcej 100 zł w skali roku. Oczywiście, w promocji, na początku naszą domenę możemy wykupić nawet za 0 złotych, ale po roku już będziemy musieli za nią płacić.

Darmowych programów do tworzenia stron internetowych jest w sieci bez liku. Nawet dla domorosłego informatyka to łatwizna, ale trzeba mieć do tego zacięcie i cierpliwość. Jeżeli jednak mamy kontakt ze sprzętem jedynie w stopniu użytkowym, to raczej nie należy ryzykować, tracić czasu i nerwów na samodzielne przedzieranie się przez gąszcz możliwości poszczególnych edytorów. Również dlatego, że ta dziedzina rozwija się tak szybko, że za chwilę coś do czegoś nie będzie pasowało, rozwiązania nie będą ze sobą kompatybilne i staniemy w martwym punkcie.

Wizytówka w sieci

Wydaje się, że najlepszym wyjściem jest zakup edytora zaproponowanego przez firmę, od której kupiliśmy domenę (adres internetowy). Taki zakup będzie nas kosztował ok. 300–400 zł w skali roku. Za to dostaniemy tak zwany hosting, w skład którego wchodzą dwa elementy. Po pierwsze, bardzo prosty mechanizm, który pozwoli nam na stworzenie własnej strony, która będzie właściwie naszą kolorową wizytówką w internecie. Po drugie, możemy liczyć – co ważne – na minimalną pomoc firmowego informatyka oraz na nowoczesne i uaktualniane możliwości tworzenia szaty graficznej strony. Nic więcej.

Za te pieniądze raczej nie dostaniemy miejsca na serwerze, na którym będziemy mogli składować nasze dane, czyli duże pliki, które chcielibyśmy udostępniać naszym klientom. Ale tym się nie przejmujmy, bo istnieją firmy, które oferują za darmo miejsce na własnych ogromnych serwerach. Oczywiście nie ma mowy o dużych pojemnościach, ale jedynie o takich, które na początek zaspokoją potrzeby małych przedsiębiorstw lub organizacji.

Podstawowe pojęcia

Domena

Nazwa oryginalnego adresu strony internetowej. W Polsce adresy główne, najwyższego rzędu, kończą się na .pl lub .eu, np. www.rp.pl. Obecnie utrzymywanych jest blisko 2,5 mln domen z rozszerzeniem .pl. Od niedawna w adresie internetowym można używać polskich znaków alfabetu, np. www.samorząd.rp.pl.

Hosting

Usługa polegająca na udostępnieniu przez dostawcę klientowi określonego miejsca (pojemności) na swoim serwerze oraz na stałej dbałości o niezawodność połączeń pomiędzy serwerem klienta a internetem. Największe firmy hostingowe w Polsce to home.pl i nazwa.pl.

Serwer

Komputer o dużej pojemności, do którego można się podłączyć lub którego fragment można wydzierżawić na własne potrzeby. Darmowe miejsce na serwerze proponują m.in. największe polskie portale internetowe (Onet, Wirtualna Polska czy Interia).